14. marec 2008 15.00 WEB

Prvým SK webom pre iPhone je Pravda.sk

Tentoraz SME.sk nie je prvé. Pravda.sk pripravila špeciálne formátovanú verziu svojich stránok pre mobilný prehliadač Safari. viac. mobilmania

Toto prvenstvo je hodné zaznamenania.

Update k technickej realizácii: už som mal čas si to pozrieť. Použili balík uiu.js (ten som použil aj ja u jednej mojej stránky) Nefunguje to ako automatický rozlišovač - takže je nutné ísť na konkrétnu URL a iba vtedy sa to zobrazí podľa doporučení (viď. link v dusoftovom komentári + použitie knižnice uiu.js čo je nezavislý produkt). Samotné rozhranie je praktické a v zhode s filozofiou rozhrania iPhone (čo je niečo iné ako "webky"), pôsobí to skôr ako aplikácia (opäť v zhode so špecifikáciou Apple pre špecializované webové aplikácie).

Na zamedzenie rozvíjania nezmyselných komentárov: dotyčná stránka prestáva byť WEBSTRANKOU ale je to už webová aplikácia, ktorá využíva proprietarne špecifikácie. Ich cieľom je zobraziť informácie vo vizuálnom rozhraní, ktoré je zhodné s rozhraním aplikácii iPhone. Z toho vyplýva aj pre web neobvyklé používanie, ktoré pochopí až reálny používateľ iPhone. Konkrétne pre iPhone vzniká celá trieda webových aplikácii napríklad Nákupy. (v bežnom prehliadači funguje ale je moc "naširoko" - iPhone má menšiu obrazovku) Do tejto triedy teda spadá aj to, čo vytvorila Pravda. Kľúčové slová pre komentáre: pravda.sk, iphone, touch, webapp, safari.


Pokiaľ sa ti zdá, že tento článok by sa hodil do výberu zaujímavých stránok, tak ho sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Komentáre k obsahu príspevku:

Chcete napísať nesúhlasný komentár? Prosím, zvážte nasledovné: je šanca, aby niekto zmenil Váš názor alebo chcete iba trvať na svojom? V prvom prípade sú Vaše slová vítané.

Chcete urážať? Nepíšte sem urážky a invektívy. Každý, kto na týchto stránkach publikuje je automaticky (doplňte vhodný výraz). Takže už to všetci vopred vieme, čo si myslíte a preto sa neopakujte.

  1. [1] dusoft, 14. marec 2008 16.51

    uvital by som, keby sme sa konecne aspon dnes mohli vyhnut prisposobvaniu stranok pre akekolvek zariadenie. standardy a normy su tak univerzalne, ze akekolvek prisposobenie zobrazenia obsahu by malo byt na strane prehliadaca (opera mini, safari whatever, emulatory a pod.), nie na strane vyvojara/webmastera.

    tato cesta je cestou do pekla proprietarnych stranok, staci si spomenut na prisposobovanie pre wap, pda atd. pritom by stacilo vytvorit prehliadac pre mobilne zariadenie (aj buduce), ktory stiahne text - preformatuje ho na rozmery obrazovky a zobrazi. pritom zahodi/nestiahne akekolvek objekty, ktore zobrazit nedokaze (obrazky, flash a pod.).

    znepokojene sledujem, ako aj zaryti webstandardisti podporuju iphone a safari v jeho specifickej podobe. to je ozaj velkym krokom spat, nie vpred.

  2. [2] rony, 14. marec 2008 16.59

    [1] to je na dlhe vysvetlovanie :)))

    u iphone boli v zaklade pridane take veci ako ma Mozilla od svojich zaciatkov (classy s - pomlckou).

    Safari vlozene v iphone je inak pomerne schopne.

    Je tu skor problem s malou obrazovkou.

    Nemas pravdu v tom, ze taketo snahy su pekelne.

    Problem je v tom, ze musi existovat sposob ako autor rozlisi zariadenie s malou obrazovkou a s velkou. Proste typ zariadenia. Musi mat moznost kontroly nad tym.

    To je vsetko k tomu, co si chcel povedat a ja k tomu dodat.

    ps: Pri vyrobe "iphone like" webu nie je nutne robit "extra verziu". Rozlisenie mozes riesit v ramci jedneho dokumentu. Ak chces o tom diskutovat, nahliadni do prislusnych materialov.

    Prepac ale ak je jedna informacia vizualne prezentovana s prihliadnutim na to NA COM je prezentovana, tak to nemozno kritizovat ale vitat.

    Cize nevyjadrujem suhlas alebo nesuhlas s tym co hovoris. Iba ti naznacujem, ze minca ma dve strany a ty hladis na jednu :)

  3. [3] dusoft, 14. marec 2008 17.00

    este by som sem prihodil navod pre vytvaranie stranok pre iphone safari - nech to posluzi ludom, co to povazuju za nutne a nech to zaroven posluzi na vytvorenie si prehladu o specifikach (a proprietarnosti) pre ostatnych:
    Safari Web Content Guide for iPhone

  4. [4] sloper, 14. marec 2008 17.48

    Suhlasim s dusoftom, zvlast ak citam, ze "...ako autor rozlisi zariadenie s malou obrazovkou a s velkou" - sorry, ale pre taku Operu to autor nemusi rozlisovat, Opera riesi priamo v sebe, ako prisposobit zobrazenie pre malu obrazovku - Opera je totiz uz prevadzkovana na X roznych prioprietarnych zariadeniach s rozlicnymi rozliseniami. OPera na tychto zariadeniach (a nemam na mysli desktop Operu, Operu Mobile alebo Operu Mini) nikdy neziada "hej, autor, prisposob sa mi", ona sa prisposobuje... Vid. Opera for Devices http://www.opera.com/b2b/solutions/devices/

    Viem, viem, pises, ze "ak je jedna informacia vizualne prezentovana s prihliadnutim na to NA COM je prezentovana, tak to nemozno kritizovat ale vitat" - toto je mi uplne jasne, ale i tak mi tebou popisovane snahy pripadaju ako rozmyslanie gulami (vlastne neskonalou laskou k iPhone) a nie rozumom.

  5. [5] rony, 14. marec 2008 18.09

    [4] opera mini je len terminal!!! slepa cesta vyvoja. vychodisko z nudze. "sorry". ani to sem neplet. hovori z teba nutkanie operistu vsade sa nasrat so svojou operou. Mas z opery zrejme aj orgazmy kazdy vecer, vsak? TOLKO tvoj styl reakcii ako priklad, ako vidim ja tvoju reakciu, aby si si ten pocit uzil na sebe. Takze to neber osobne (pouzil som tvoj styl komentara).

    sloper: invektivy? odpusti si to nabuduce. vytvaras si usudky, ktore su predcasne, nespravne, vychadzajuce z nesuvisejucich predpokladov. proste si si vybudoval nieco, coho vysledkom je, ze "mnou popisovane snahy atd atd".

    sloper skrot sa a spravaj sa bez nutkania analyzovat ma. lebo ak to zacnem ja, potom to zle skonci.

    Normalne by som tvoj komentar vymazal ale vazim si ta, nekaz mi to.

  6. [6] sloper, 14. marec 2008 18.30

    Citas vobec co pisem? Asi nie, ze? Pisal som, ze NEMAM NA MYSLI OPERA MINI, ale OPERA FOR DEVICES.

  7. [7] emmacore, 14. marec 2008 18.32

    Pohlad BFU: Vytukam adresu www.pravda.sk. Ziadnu inu nepouzijem, lebo si ju nezapamatam. Pouzijem len tu, ktoru normalne pouzivam na PC. Ked sa mi to zobrazi zle, napr. treba vela scrollovat, nadavam. Ked stranka zdetekuje rozlisenie/zariadenie... a podla neho sa prisposobi, nevsimnem si to a beriem to ako samozrejmost.

  8. [8] sloper, 14. marec 2008 18.41

    A normalne si ma rony nasral - kde sa ja kedy a kde nasierma so svojou operou?!?!? Ja som jeden z mala nemylitantnych uzivatelov Opery... Normalne si ma nasral, zvlast ked si ani PORIADNE NEPRECITAS o COM TO VLASTNE PISEM!

  9. [9] rony, 14. marec 2008 19.06

    [8] urobil som to dvakrat "toto je mi uplne jasne, ale i tak mi tebou popisovane snahy pripadaju ako rozmyslanie gulami (vlastne neskonalou laskou k iPhone) a nie rozumom."

  10. [10] rony, 14. marec 2008 19.10

    [7] ano, to je ciel :-)

    naviac je tu este dalsi faktor: v dobe, ked mobilnemu operatorovi platis za pretocene data sa este mozes pozerat na to, kolko ti to "vytoci" - preto sa snazime (webdizajneri) propagovat co najstrucnejsi html dokument a cely vizualny ansambel presunut do CSS. Samozrejme CASTOKRAT je uz samotny html zbytocne velky (cojaviem velke portaly) a vtedy sa da riesit mobilny pristup zostihlenym dokumentom. Financny faktor je teda jeden dovod a castokrat aj faktor rychlosti, faktor inych preferencii pouzivatela na mobile a pouzivatela za desktopom.

    ak sa bavime o mobileSafari, tak tam problem nie je, proste to nacitava plne stranky a pouzitelne su ako to je len mozne (tj. ak nie som limitovany platenim dat, tak som v klude). To, co sa da urobit naviac su skor otazky nad ramec samotneho webu (aj ked nie celkom).

    v samotnom jadre mas pravdu: ty nemas co premyslat, ak sa webka natiahne a natiahne dobre, je vsetko v klude. cesta akou k tomu dospejes je irelevantna.

  11. [11] Ján Pavlík, 15. marec 2008 11.35

    Neviem, co je na optimalizacii na iPhone take uzasne, telefon, ktory v SR nema nikto mat legalne, maximalne tak tzv. sedy dovoz. Cudujem sa, ze ma pre niekoho zmysel optimalizovat v SR nejaky web pre par nadsencov..

  12. [12] rony, 15. marec 2008 11.41

    [11] pretoze to nie je nic tazke, pretoze chces byt prvy. pretoze pravdepodobne z pristupov zistili, ze je to vyznamny podiel. pretoze si to chceli odskusat.

    pretoze ten, co to robil uvazuje dopredu a rozsiruje schopnosti na rozdiel od Jana Pavlika, ktory sem pride frflat k teme, s ktorou nema vobec ziadne skusenosti a ziadny vztah k nej, bude tento clovek v case, ked to mozno bude zaujimave sefovat takym, co sa budu pytat "a ako toto urobim?".

    Jan Pavlik totiz nevie, ze iPod Touch je v beznom predaji, takze znacna cast jeho komentara je uplne mimo :-)

    jednoduche odpovede :-) na jednoduche otazky :)

  13. [13] rony, 15. marec 2008 11.57

    chcem upozornit hlupackov, ktori sa nepytaju a rovno sem maju tendencie pisat svoje chybne dojmy:

    mobilne safari nepotrebuje superextra optimalizaciu na to, aby nejaku webku zobrazil. vysporiada sa s webkami teda bez akychkolvek uprav. toto si nadupe do hlav aj dusoft, aj sloper, aj pavlik aj vsetci mne neznami, ktori nemaju ani potuchy o tom, o com tocim JA ako majitel iphone, co nechcem zdoraznovat, ale chcem tym len naznacit, ze mam o triedu viacej znalosti, skusenosti a informacii o tom, o com hovorim ja, co je diametralne odlisne od ich pocitov, dojmov a uzaverov z nich plynucich. :-) bez akehokolvek pokusu nastrbit ich ego, takze nemusite trpiet nutkanim skusat ma dodrbavat svojimi protiutokmi. Je to dany jasny fakt, akceptujte to alebo sa nemrvte v temach, ktore sa vas netykaju :-)

    domnela optimalizacia je sprofanovany vyznam, ktory si nesieme v sebe z ery ked webky boli "optimalizovane pre ie", co ale samo o sebe znamenalo, ze "funguje iba na ie".

    to je samozrejme tiez chybny uzaver dusofta, pavlika, slopera a mozno aj vela dalsich ludi, pretoze staci si precitat par odstavcov vyssie tohto komentara a bude jasne, ze dana "optimalizacia pre mobilne safari" znamena nieco ine, co som naznacil v jednom z vyssich komentarov. strucne: ide o vytvorenie webovej aplikacie s GUI, ktore sa zhoduje s rozhranim aplikacii v iPhone. Dost podstatny rozdiel a tym padom vacsina komentarov tu je scesty aj ked na inom mieste pod inou temou ich s kludom podpisem a akceptujem :-)

    je mi uprimne luto, ze k informacii aku som zverejnil sa priplichti par ludi, co nemaju k teme ziadny vztah, naviac ich dobre poznam a viem, ze maju cosi v hlave ale neda im to zacat plkat cosi scesty plni teorii o tom, ake je to, co nikdy v zivote nevideli :-)

    takze nabuduce pani, mam vas rad, vazim si vas, ale ak budete mat chut vyjadrit sa k niecomu, s cim nemate skusenosti, neskusajte rozvetvovat dementne diskusie mimo temu. mozno si myslite, ze ja posobim ako hlupak, lenze s urcitostou sme hlupaci uplne vsetci. Ja celkom urcite preto, ze iba preto, ze vas poznam, sa snazim preniest z toho, co viem na vas aspon trosku, aby ste pochopili to, v com sa mylite :-) a nechcem to vzdat len preto, ze mam zasadu:

    S hlupakmi sa nezatazuj vysvetlovanim, mudremu staci napovedat.

  14. [14] rony, 15. marec 2008 12.17

    Existuje vela dovodov, pre ktore sa dnes oplati prave kvoli mobilnym zariadeniam vytvarat specialne podmienky pre ne:

    • male obrazovky: je uplne fuk akym sposobom, proste musis zobrazenie informacii tomu prisposobit. Je irelevantne ako, nutne to je ak mas chut podporit ziskavanie informacii mobilnymi pouzivatelmi (mobilny nie je od mobilny telefon!)
    • situacia, ked platis za prenesene data je jednym z najpodstatnejsich faktov, ktore nutia setrit a bohuzial dusoftove argumenty to neodstranuju - castokrat je samotny html dokument plny balastu,
    • preskupovanie blokov html dokumentu (rozbijanie stlpcov tabuliek "pod seba") a podobne operacie ponechane na lubovoli algoritmov specializovaneho prehliadaca je jedna cesta, o ktorej si ja myslim, ze nefunguje idealne a vzdy sa narazi na problem kedy toto ide proti zaujmom a potrebam prevadzkovatela. Nemoze to fungovat za kazdych okolnosti idealne a z toho aj vyplyva fakt, ze uzivatelia silnejsich mobilnych prehliadacov, ktore taketo veci robit nemusia, pouzivaju internet z mobilneho zariadenia castejsie. Je tu ale aj predosly argument (cena za prenesene data)
    • musime sa zmierit s tym, ze technologie "webu" su vyuzivane ako zaklad pre veci iduce nad jeho ramec. Skvelym prikladom su webapps - veci, ktore nemaju vyznam pre kohokolvek ineho ako pre toho, kto ich moze vyuzivat. To je priklad webovych aplikacii iphone. Ja v tom vidim iba to, ze sa proste aplikacia sroti v javascripte a html miesto cojaviem C++.

    Preto je specializovane zobrazenie Pravda.sk aplikaciou a nie tak celkom webovou strankou, ma svoje GUI, ktore majitel tohto zariadenia pozna.

    Je to naozaj na dlhu dlhu debatu a bohuzial sa obavam, ze pokial ste sa napr. iphonu nijako nevenovali, tak sucastou debaty by bolo vysvetlovanie zakladnych veci, vracanie sa z nespravne vybranych cesticiek mimo ciel.

    Ja viem, ze par z vas ide len o to si prsknut bez hlbsieho vyznamu :-)

  15. [15] Ján Pavlík, 15. marec 2008 13.11

    [12] Presne o tom som vravel - 200 ludi v SR si dovezie formou sedeho dovozu iPhone a dalsich 500 si kupi ipod touch. Kolko z nich bude citat pravdu ? :-)

    Ale mozno mas pravdu, ze Pravda zistila, ze percentualny podiel navstev z safari a iphone/ipod hraciek je vysoky (pri ich navstevnosti) :-)

    Mas nejaky problem s mojim menom? :-)

  16. [16] OttY, 15. marec 2008 17.09

    [15] Na margo počtu používateľov sa tie stovky možno navýšia ešte o nejakých tých odídevších do zahraničia, ktorí si iZariadenie obstarali a možno aj za smiešnu cenu mobilného pripojenia pozrú čo sa doma deje.

  17. [17] rony, 15. marec 2008 17.22

    [15] poviem ti to odpovedou z teorii o pristupnosti: slepych a inak handicapovanych ludi je medzi nami nevyznamne mnozstvo. Mozeme ich zanedbavat?

    Stale zabudas na faktory, ktore som uz vysvetlil:

    1. urobili si dobre promo, napisali o tomto fakte minimalne 3 media. Ako dovod to bohate staci.

    2. dalsi dovod, ktory ignorujes: urobit to je lahke, takmer nic to nestoji

    3. dalsi dovod si zasa kvoli verklikovaniu svojich "argumentov" opat zabudol: mozno zistili, ze ludia z tychto zariadeni im robia vyznamnejsi traffic ako vsetky ostatne mobilne zariadenia (ja neviem ale tipol by som si to)

    4. co s tym ma sedy dovoz preboha ak sa niekto rozhodne dopredu spustit takyto projekt? proste uz bude v momente, ked taki ako ty budu zhanat informacie ako sa na zviditelnit podobnym sposobom, oni uz budu davno mat vychytane vsetky nasledne problemy, budu mat jasne cisla. Ty nebudes mat nic. Iba svoje nebadotykajucesa predsudky k veciam, ktore proste nepoznas.

    Za najzavaznejsi dovod povazujem prave to, ze sa o tom hovori.

    Nemozes ignorovat to, ze v mobilnom browsovani sa mobilne Safari zacina razantne presadzovat. Z mojej skusenosti viem, ze na tom zariadeni pouzivam web bez obmedzeni a prirodzenym sposobom. Kym na doterajsich zariadeniach to bola nudzovka, na najnutnejsiu vec a potom radsej prec. Toto pozorujem na sebe.

    Skomolil som ti meno? Snad nie, keby ano, ospravedlnujem sa.

    Tvoje pocity o poctoch ludi vlastniacich iPhone a Touch su podla mojho SKROMNEHO odhadu znacne podhodnotene. Este k zaciatku si to ty tvrdil nieco o "desiatkach"? O par komentarov "stovky". Ja skromne odhadujem tisicky.

    Kolko z nich bude citat Pravdu? Vsetci ti, ktori budu chciet :-) Ako ktorykolvek iny web. To, ze ma Pravda webapp je pre Pravdu plus v tom, ze ak pojdem po spravodajstve cez pristup, ktory ma nuti platit za kilobajty, pojdem RADSEJ na Pravda.sk napriek tomu, ze nieco ine je kvalitnejsie :-) Odhadom usetrim 2/3 trafficu, co sa mi oplati.

    Kto chce vysvetlim mu v com dotycna app vie setrit. Su to koniec koncov bezne technologie, ak vies nazriet do zdrojakov, skus ako priklad moju stranku v comkolvek, nie su tam ziadne cary :-)

  18. [18] Ján Pavlík, 16. marec 2008 02.25

    [17] Kolko pristupov percentualne mas na tomto webiku cez mobilne safari ? :-)

  19. [19] rony, 16. marec 2008 10.32

    [18] blizi sa to k 100 percentam.

  20. [20] Ján Pavlík, 16. marec 2008 17.22

    [19] Aha, cize svoj web si navstevujes iba ty so svojim iphoneom, jo ? :)

  21. [21] rony, 16. marec 2008 21.23

    [20] som si isty, ze vo vacsine ano - cakal si inu odpoved?

  22. [22] eLKa, 17. marec 2008 08.03

    Chci se zeptat, kde vzít balík uiu.js. A poznámka: odkaz na http://iphone.3edene.info/ ti nefunguje.

  23. [23] bolek, 17. marec 2008 09.42

    [21] jak iba ty. Ja sem tiez obcas pred spanim zavitam cez ajfon v posteli;-)

    BTW rony, chudaka slopera si teraz obvinil dost neopravnene:-(

  24. [24] rony, 17. marec 2008 18.53

    [22] uiu.js - juj sakra, nepamatam sa, web autora som ale nasiel pomerne rychlo v google.

  25. A tvoj názor?






Podmienky pre Váš komentár: Tlačidlo na odoslanie stlačte 1x, v texte nenadávajte, nevkladajte linky za účelom SEO, nepropagujte, Váš text musí mať zmysel, neporušujete vlastnícke práva majiteľa tejto stránky, ste pravidelný čitateľ tejto stránky, komentujete príspevok (nie erupcie Slnka) a nemýlite si komentáre s kvákacími fórami a chatom. Používajte formátovanie TEXTILE najmä na odkazy! Rozumiete tomuto poučeniu? áno, nie alebo Týmto sa pošle komentár?



čo jajkám

  • jaj: 9.05. 09.20SITA: "Amy Winehouse zatkli pre podozrenie z užívania drog" - ale nekecajte?! Vazne? :-)
  • jaj: 9.05. 03.22iRobot - Floor Washing: iRobot Scooba® 380 Floor Washing Robot
  • jaj: 8.05. 18.33Dnes sa konal den v znameni Parndorf :-) A dokonca mam aj kupene nejake veci, niezeby som za to mohol, ze ich mam ale su :)
  • jaj: 8.05. 07.35Orchestral Manoeuvres in the Dark – Sealand
  • viacej jajkov

Photoshopbook

Čítal som

Stručne komentované stránky, ktoré ma zaujali:

  • iPhone Doom developers talk about iPhone potential and SDK 10.27 The reason it was ’so easy’ to port doom is because of iPhone runs a real OS. “It’s a full UNIX system in your pocket, with brilliant Objective-C frameworks that make coding beautiful and powerful applications a dawdle,”, explains Psychochromati


kde to ste?

príspevky

média


Čítaš Spravodaj? Klikni na Surf.sk!

WebHosting: WebServer.sk

Na také to domáce ukladanie veľkých súborov Kotuha.com

Dva šifrované gigabajty zadarmo pre vaše súkromné zálohy na mozy

Späť na obsah

Textile

Pomocník pre formátovanie komentárov pomocou Textile

_zošikmenie_

*ztučnenie*

??citácia??

Číslovaný zoznam: #

Odrážkovaný zoznam: *

"popis odkazu":odkaz