Prečo sa stretávame s odporom vydavatelstiev proti ebookom?

Vlastne ma napadol základný problém v diskusiach, kde nadšenci horujú za elektronické knižky a nájde sa protiargument, že to nejde alebo to a hento.
Problém je, že vlastne diskutujete s vydavateľstvami a ony svoje argumenty spájajú s autormi knižiek. Keď sa však nad tým zamyslím, tak v skutočnosti bránia svoju existenciu a autori sú pre nich len oficiálna barlička v diskusiách.


To iste sme zažili s hudbou. Vydavateľstvá majú svoj biznis postavený na počítateľnom predaji nosičov. Všimnite si, že nehovoria inak ako o predaji nosičov. Vlastne veci, ktorá s hudbou nemá nič spoločné.
To isté u knižiek. Biznis je vybehaný od autora po výtlačok knihy. Všetky zvyky, ceny ale aj náklady a zisky sú prepočítané na tento proces.
euro-money-notes
V momente ako by ste chceli prejsť na niečo, čo sa neda skladovať, nedá sa vypočítať na kusy „toľkoto toho mám“, „toľko mi tvrdne v skladoch nepredané“, „toľko pridelím tam a hentam“.
V elektronickej verzií diela už takmer neexistuje termín nosič. Ťažko sa to uchopí v mysli vydavateľa. Autor to ešte chápe – kúpilo si to toľkoto ľudí a je mu jedno či to bol nosič alebo nákup v eshope. Vydavateľstvo ale stráca kopec procesov okolo toho a predaj, jeho činnosť sa redukuje.
A tu je problém – redukcia činností znižuje nárokovateľnosť ich podielu na predaji. Keď naviac k tomu pristúpi pochopiteľná požiadavka, aby elektronická verzia bol RAZANTNE lacnejšia, tak je jasné, prečo sa im do toho nechce.
V skutočnosti však používajú argumenty, že sa elektronické verzie „kradnú“.
Lenže… knihu môžem tiež na kopírke skopírovať. Prečo to neurobím? Kópia na A4kách je drahšia (a škaredšia). U kradnutia elektronických verzií je to o trochu komplikovanejšie – „ukradnutie“ je vždy lacnejšie :-) a ide tu len o to, že ak vidím: cena je ďaleko nižšia ako verzia na fyzickom médiu, tak zvyšujem šance, že predsa len si to človek kúpi.
Pekný príklad je AppStore. Veľká časť programov a hier stojí 1 dolár (79 centov), čo je už suma, kedy už človek nemusí špekulovať a argumentovať, že na to pri svojich príjmoch nemá.
Áno, nízke ceny sú však ďaleko viacej likvidačné – zvyšujú rozptyl medzi megaúspešnými a tými, čo v predajoch úplne prepadajú. Tí, čo vo fyzických nosičoch sa držia v priemeri môžu padnúť na dno. Toto je vydavateľstvám s fyzickými médiami jasné, kvalita diel (vrátane kvality ich marketingu) je pri elektronických verziách ďaleko dôležitejší parameter pre úspešný predaj.
Napadlo ma eštem ako si odskúšať „predaje“ elektronických verzií diel. Pustite jedno von zadarmo ale tak, že si ho musia „kupovať“ u vás. Aby ste mali štatistiku. Prípadne to dielo vybavte sledovacím mechanizmom (pozor). Výsledkom by malo byť akési číslo, ktoré je hornou hranicou „odbytu“ diela. Akonáhle ho spoplatníte, odbyt klesá (ale zrejme neprekročí číslo verzie zadarmo). Overíte si tým s akou cieľovkou pracujete. Nemusíte to fyzicky urobiť ale uvažujte nad tým.
Námet tangerov článok.

Written by rony