Filmové klišé
Rozsiahly popis všetkých blbostí, čo sa vo filmoch vyskytujú! Napríklad, že keď sa vo filme do auta strelí, tak vždy vybuchne atď. Fakt super! Je to po český! Veľmi cool čítaníčko.
Zdroj: fidonet, Filebáza BBS Interinfo, Bratislava (Slovakia), Sysop: rony, Zaradené dňa: 9.1.1997
ALKOHOL
přestat pít, má-li čelit důležitému úkolu. V momentě, kdy alkoholik
přestane pít, jeho veškeré schopnosti se vracejí a nepociťuje žádné
nepříjemné abstinenční příznaky.
AUTA A ŘÍZENÍ
dostanou k cíli.
způsobí hlasitý kvil, a to i na mokrých a prašných vozovkách. Nenechte
se překvapit. Každé kolo je navíc vybaveno dýmovnicí, aby bylo zřejmé,
že se tak stalo. Hollywoodská auta jsou zvláštní: když vyrážejí vpřed,
každé hnané kolo zanechá gumovou stopu bez ohledu na to, zda vůz má či
nemá samosvorný diferenciál.
neobávejte, pokud musíte jet po chodníku. Pan Pappodopolus je už
celkem zvyklý, že mu jeho vozíček s ovocem rozmašírují, a nehledě na
gestikulaci a kletby vždycky stačí včas uhnout.
jízdy, aniž by skutečně sledovali _silnici_, řadili, dávali blinkr
atd. („When Harry Met Sally“).
musela zastavit.
kam auto nemůže.
hrdina.
protisměru.
brzdy či převodovky ke zpomalení, alespoň ne až do posledního
okamžiku.
propastí. Klaďáci se zachrání těsně předtím než auto přepadne, zloduši
doprovázejí vůz ve volném pádu, často způsobeném ptákem, jenž usedne
na část auta visící nad hranou.
dopadne.
vzduchu, zatímco zaparkované vozidlo se stěží pohne.
natož aby blábolila v šoku.
ten hojný černý čmoud, když hoří).
čelní sklo na řidiče“. V devíti případech z deseti, příčky volatnu, u
nichž by se čekalo, že budou vodorovně, nebo aspoň přibližně, jsou
svisle, t.j. jsou vidět svisle, nad palubní deskou, před tváří řidiče,
i když jede rovně.
točí volantem dostatečně k průjezdu slalomovou dráhou. Auto se ovšem
nekymácí. Četnost nadbytečného točení volantem nezáleží na rychlosti.
nezamykají. I kabriolety se srolovanými střechami, v New Yorku,
zůstávají na místě hodiny poté.
100 km/h (ovšem s hlasitým kvílením pneumatik, a to i na prašných
cestách) na pěti metrech.
nemusíte nikdy zastavovat, dokud tam nedojedete.
asi dvoucentimetrový matný flek na čelním skle, kde by zrcátko
normálně bylo namontované.
zloduchem.
přeskočí a dopadnou ve snopu jisker. Vnitřní záběr pak ukáže reakci
cestujících v okamžiku dopadu. Nejsou zraněni, třebaže nemají zapnuté
bezpečnostní pásy. Žádné prasklé pneumatiky, zlomené poloosy, či
porucha tlumičů nenastane následkem nárazu. Ztráta krytu disku kola v
tomto okamžiku je možná.
auto jako 65 Mustang, může vám být jasné, že bude rozsekáno na tisíce
kusů.
z vjezdu, uličky nebo kolmé ulice, což vede k úniku stíhaného, nebo
smrti postradatelné postavy.
vozidla – čelně se srážejí, střetávají se se zaparkovanými auty,
padají do vody, a, samozřejmě, předvádějí stále oblíbený obrat za
letu, po němž auto přistává vzhůru koly a drtí majáčky a sirénu.
Obyčejně neuvidíme nešťastné příslušníky po takovém nevyhnutném
karambolu.
stačí odtáhnout všechny důležité pasažéry do bezpečí a zařvat „Bacha!
Vybouchne to!“
žádný účinek, až když auto jede z prudce se svažujících serpentin.
Auta na křižovatkách mají nezničitelné brzdy.
každý kradený vůz má plnou nádrž a nízkou spotřebu.
Nikdy nemají škrábance, díry či záplaty.
dovnitř a nastartují, protože nechali klíčky v zapalování. Nevhodno
pro větší města…
BARY A PITÍ
rvačky. Nejčastěji hned pod neonem BUDWEISER (viz UMÍSTĚNÍ VÝROBKU).
Pravděpodobnost rvačky je vyšší, jestliže v pozadí hraje country
hudba.
vhrknou ho do sebe jako chlazený čaj, nebo žádají mléko. Druhý případ
vyvolá sarkastické poznámky, po nichž následuje rvačka.
na jeden zátah. Pokud jsou to máčky, zalapají po dechu, načež se
rozkašlou. Pokud jsou řízci, krátce mrknou, blýsknouce stisknutými
zuby.
osoba do mrtě vystřízlivěla ve zlomku vteřiny (viz několik tisíc
westernů a „Peter’s Friends.“)
BIOLOGIE A GENETIKA
byli stejně staří.
místě. Mutace nikdy není okamžitě smrtelná, ale buď z vás nejprve
vytvoří neforemný chuchvalec, nebo funkční stvoření se zvířecími rysy.
odkudkoliv z vesmíru.
BOMBY
nechají vybuchnout nejméně po jedné hodině, aby měl hrdina dost času
na zneškodnění.
kteří vyrábějí bomby, aby ničili věci/lidi, jsou vždy dostatečně
důmyslní, aby do konstrukce zahrnuli i viditelný displej (obyčejně
LED), zobrazující, kolik času zbývá, než bomba vybuchne, dávaje tak
hrdinovi přesnou informaci, kolik času mu zbývá.
nepodaří, pokud zbývá více než jedna vteřina.
když má přestřihnout ten správný.
časovač dojde do 00:00 a mikrovlnka pískne (viz „Under Siege“).
abyste utíkali pryč od místa detonace, aby vás tlaková vlna mohla
hodit vzduchem, zpomaleně, ve směru ku kameře.
promyšleně umístěných náloží, se dá ve filmu zničit jedinou bombou v
kufru auta (viz „Lethal Weapon III“). Taková bomba nezpůsobí škodu na
žádných dalších okolostojících domech.
CESTOVÁNÍ
nejlepší časový odhad ze všech lidí na Zemi – já musím vždycky chvíli
čekat, než se začne nastupovat (nemluvě o boarding pasu a povinnosti
„dostavit se k odletu 15 minut před termínem, jinak ztratíte nárok na
sedadlo“, uvedené na většině letenek. Taky je dobře, že aerolinie ve
filmu nejsou nikdy přebukované!).
nosit.
ČAS
dvě minuty, můžete vzít jed na to, že to znamená 120 vteřin, ne nějaký
kousek víc či míň. Totéž platí o bombách, době nutné k dojetí do cíle,
atd.
perfektně seřízeny (i navzájem).
DALEKOHLEDY A BRÝLE
jednoho.
nikdy nemají brýle. Zloduch vždy spáchá zločin přímo před oknem, kde
se někdo kouká dalekohledem.
DĚTI A MLÁDEŽ
ponechavše je bez jídla, elektřiny, topení, peněz atd.
s vysokým napětím, které by kleplo dinosaura („Jurrasic Park“).
mohou se vlámat to libovolného systému.
promovací večírek, jsou ta, která by na většině středních škol měla
největší chlapecký zájem.
DOPRAVA
filmu), ulice se vždycky dá přejít okamžitě. Samozřejmě on(a)
překluše, aby se vyhnul(a) auto, které projede, až přejde.
(jako v honičce), čili je tam dost aut, aby do sebe mohla vrážet.
Žádná z důležitých postav se nezraní, o nehodě se nikdy nedovíme ze
zpráv, a nikdo nikoho důležitého nežaluje. Jen velmi málo lidí
vystupuje z aut, a také nevidíme vylétat žádné vzduchové pytle.
DŘEVO
bezpečného štítu proti kulkám jakékoliv ráže.
DŮKAZY
balíčku, nebo v zásuvce druhé odspoda.
„Usvědčující důkazy proti poslanci Kovářovi, jak bere úplatek 24
miliónů a pak se mucká s dcerou překupníka drog“, a vaše diskety
nadepsané „Všechny odpalovací kódy pro jaderné hlavice jsou tady“ na
místě, kde se dají snadno najít.
v jejich životě, zejména pak těmi, které je bolestno si připomínat,
jako ztráta bezprostředních příbuzných pro vlastní nedbalost. Pokud
navíc reportáž vyšla v době, kdy postava byla uvězněna či na útěku, o
to více důvodů má držet si takové záznamy.
ELEKTŘINA
sršícími blesky. Dotkne-li se filmová postava elektřiny, začnou [Pes]
po ní blesky běhat, a to i chvilku po odpojení, neboť je
„nabita“.
HONIČKY
terénu. Povšimněte si, že když jsou honěni žena a muž, ona obyčejně
padá, načež muž se zastaví a pomáhá jí vstát.
o Muž nato pokračuje v úprku spolu se ženou, drže ji za ruku nebo
ještě lépe za paži, třebaže je to oběma bráni v rychlosti, které
by byli schopni každý zvlášť.
o Všechny filmové ženy musí být taženy za ruku, a to i když je muž
tahoun malý a tlustý a žena sprintérka.
o Všechny filmové ženy se pokoušejí běžet na vysokých podpatcích,
nikdy se nepokusivši boty odkopnout.
nepřestávaly utíkat, pokud muž se nedotýká jejich lokte, nedrží za
ruku či neobjímá kolem ramen.
překážky (popelnice, trámy, židle). Nezáleží na tom, že jim trvá
třikrát tak dlouho překážky vytvářet, než jejich honitelům je prostě
přeskakovat.
HRDINOVÉ
účinně vypořádal s problémy, můžete si být jisti, že tento problém ve
vhodnou chvíli pomine.
předtím, než měl jít do důchodu.
líbánkách.
fyzických a mentálních schopností, po nejméně 72 hodin.
ret není nikdy rozbit uprostřed, a horní ret je nezranitelný. Utře se
krev z koutku úst hřbetem ruky, a podívá se na ni. Pokud má na tváři
jiná zranění, je to obvykle malá odřenina na pravé čelisti. Po jeden
den na tom bude mít náplast, načež je rána zázračně zhojena.
personálu.
nejzraněnější části těla.
zamrká, pokud se žena pokusí čistit mu ránu na tváři.
hrdinův život v kritickém momentě, nebo prokáže neobyčejnou zručnost
se zbraněmi v klíčové scéně.
muž, tento/tato zemře, přednostně při činu hrdinného sebeobětování.
prvních dvou minutách filmu, poskok určitě zahyne.
své bývalé ženě, která mu řekne, že s ním nemohla zůstat vdaná,
protože ho příliš miluje.
třikrát.
zvlášt dobře placeném místě, a přesto má prostorný byt plný pěkných
věcí, vesměs s dobrým výhledem, někdy i milou, romantickou střešní
terasu.
(duchové, vrazi apod.).
vědí, že ve městě řádí vraždící maniak.
než se podívá z okna, třebaže to obvykle zaručuje, že neuvidí, co se
děje.
nalepenými na stěnu, s rukama mírně rozpaženýma, dlaně naplocho na
zdi.
být kočkou, a to i z míst, kam se nemohla dostat, třeba zevnitř
kuchyňské linky. Jakmile se hrdinka uklidní, vrah se objeví a uškrtí
ji.
HUDBA
dá hrát, aniž by bylo třeba hýbat prsty.
instrumentální kapely vyloudit zvuk plně obsazeného orchestru.
JAZYK
rozumějí běžné řeči (většinou angličtině), ledaže by děj filmu závisel
na jazykové bariéře.
KOUŘENÍ
jiných okamžicích nepociťují chuť na cigaretu.
LANA
nešikovně, nemohou uniknouti a musí nejprve najít vhodný nástroj,
kterým lana přeříznou nebo propálí.
alespoň 30 cm od sebe.
LETADLA
Selhávací režim je jedinečný pro filmařství – motor zakašle, běží dál.
Hrdina si nepovšimnul. Načež koktne a opět chytí dech. Hrdina si
všimne, uchopí rychlostní páku, otočí klikou. Poté motor kuckne přesně
třikrát a okamžitě se zastaví včetně vrtule. Nikdo se jej dále
nepokusí nastartovat.
MENŠINY
mystických znalostí či neuchopitelných bojových dovedností. Například
američtí Indiáni vždy znají běh událostí podle nějakého přírodního
znamení, a Asiati jsou zrození s Bojovým Uměním, jež mohou užívat v
boji s padouchy.
MOTOCYKLY
do dvoutaktového režimu.
dálničních operacích, na Yamaha Dirt Bikes, pokud užity mimo silnici
(jako v „Then Came Bronson“). Policejní Harleye se promění na Triumph
Bonnevilly, když se s nimi zajede do drsných končin (na lodi v „Magnum
Force“).
MUŽI
pobytech nemusejí nosit žiletku, protože jim nerostou vousy. Protipól:
ledaže pijí, v kterémžto případě jim třídenní strniště vyraší do tří
hodin.
NAKUPOVÁNÍ
kuchyni po zemi rozsypali/rozlili aspoň jeden sáček.
nahoře z pytlíku, obvykle mrkvovou natí nebo francouzským pečivem.
NAPĚTÍ
podívat, vždycky se rozhodnout „jít pro pomoc“. Nejvíc postradalného
člena skupiny zanechají na místě, „aby s toho nespustil zrak“, a je mu
vydána zbraň nebo signální zařízení, „kdyby se něco stalo“. Řečený
člen VŽDYCKY odpovídá: „Co by se mohlo stát?“ To je jasným signálem,
že zemře krutou smrtí do dvou minut.
NESTVŮRY
telefonní budky asi tři metry od místa, kde jste nestvůru naposled
spatřili.
NEZLETILCI
jsou vždy postře dekorovány, přesahujíce hranice zdravého rozumu, s
každým centimentrem volného prostoru pokrytým něčím „správným“.
speciálně posílen, aby udržel jeho váhu.
NOČNÍ MŮRY
(„boing!“) na posteli, místo aby jen tak ležela „eeeeh!“, jak to
obvykle děláme.
NOŽE
zavíracími noži, řeznickými sekáčky, příbory a meči.
OBLEČENÍ
bundy, zatímco ženské postavy si libují v kraťasech a vestičkách.
extrémní zimě poté, co přišel o kabát, nebo mu košili strhli z těla.
Když to neplatí („Cliffhanger“), pomůže koupel v ledové vodě.
padnou.
OKNA
škrábnutí. Padouch, alergický na střepiny, umírá proklán. [Pes]
PARAŠUTISMUS
se, dokud nepřistanete.
PENÍZE
neuloupil mince.
peníze jsou rády poskládány do úhledných balíčků a řad, třebaže byly
do kufříku vrženy vyděšeným pokladníkem v bance.
nebudou vědět rady. Stačí, když řeknete „díky“ když dostanete účet,
sáhnete do kapsy, vytáhnete první bankovku na ráně, nepodíváte se –
bude to správně (viz rovněž TAXÍKY).
POČASÍ
prudký liják.
velká voda.
Slunce).
POČÍTAČE A ELEKTRONIKA
vládní instituci, mají grafická rozhraní, která je snadno používat.
které správně porozují a vykonají příkazy psané běžnou angličtinou.
zamanete, stačí naťukat na klávesnici „VYVOLEJ VŠECHNY TAJNÉ ZÁZNAMY“.
VIRUS“ (viz „Fortress“).
na zloduchově stole, i když je vypnutý.
obrazovce změní. Některé počítače také zpomalí výpis na obrazovce,
takže neběží rychleji, než stačíte číst. Ty *opravdu* pokročilé navíc
emulují zvuk jehličkové tiskárny.
povrchem. Poruchy jsou indikovány jasným zábleskem, kotoučem dýmu,
sprškou jisker a explozí, která vás vrhne nazpět.
uhodne tajné heslo na druhý pokus.
nesčetné jiné).
sekund. Filmové modemy se obyčejně jeví mít přenosovou rychlost dvou
gigabajtů za vteřinu.
ovládací panely vybuchnou, jakož i celá budova.
zároveň vám zmizí z obrazovky (viz „Clear and Present Danger“).
abyste zadali heslo, pokud se je pokusíte číst.
systémech, do nichž jej vložíte. Všechny aplikační programy běží na
všech počítačových platformách.
každý musí být velmi dobře proškolen, neboť tlačítka postrádají
popisy.
Většina počítačů, libovolně malých, má schopnost zobrazit z reality
vytrženou třírozměrnou animovanou grafiku.
videotelefonní systém pracující v reálném čase a výkon superpočítače
CRAY.
že se promítají na jeho/její tvář (viz „Alien“, „2001“).
nabité baterie, jak si to žádá děj, zejména zachází-li s nimi [Pes]
hrdina. Laptop nepřejde do SUSPEND režimu, protože jej hrdina
drží na kolenou a závisí na něm budoucnost lidstva („ID4“). Naopak
radiostanice jsou zdaleka první, co se v kritické situaci porouchá.
POLICIE
detektivy a řvou na ně, hrozíce jim suspensací, pokud se nevzdají
případu.
vyřešit případ.
primátorem, jenž jim často „kouše do prdele“ ohledně jednoho
kriminálního vyšetřování z tisícovky jiných, které právě probíhají
(viz „I Married an Axe Murderer“ s báječnou ukázkou klišé o „zlém
šéfovi“).
ulicích, které zahrnují kolemjdoucí a vybuchující automobily. Až je po
všem, v dáli zaslechneme sirénu.
žijící podezřelý je vrahem.
nejčastěji rozvedení či ovdovělí, na hranici alkoholismu. Pochopitelně
jsou zde i další, důstojněji vypadající detektivové, ale ti jsou
naprosto neschopní a ani trochu tak drsní jako jejich duševně trpící
kolegové.
tvoříce kádr „sezónních detektivů“ (viz „Speed“, „Kuffs“, „Stakeout“).
RÁDIO, TELEVIZE A VIDEO
důležitou zprávu. Poté hned rádio vypíná.
např.
KLIK
„Tři uprchlí šílenci byli spatřeni v .. bla bla bla.“
KLIK
televizi a navolí kanál 13, kde se dozví výše uvedené.
chcete někomu ukázat.
ještě jednou.
slyšet zvukový kanál, jak se páska rychle převíjí vpřed či vzad.
sledující předchozí scény, úhel kamery není nikdy vysoko nad herci,
nýbrž pěkně zblízka v jejich úrovni, a vypadá _dost_ podobně jako úhel
kamery použité k natáčení filmu samotného. Navíc, zvukový doprovod je
vždy jasný a ostrý, neexistují hluky pozadí, neboť všechny
bezpečnostní kamery jsou vybaveny gradientními mikrofony.
ROZHOVORY
Když se dostanou k citlivému bodu, první osoba se otočí.
RVAČKY
ním budou zápasit jeden po druhém. Záložní zlosyni mohou tancovat
kolem a hrdinu pošťuchovat, leč žádný jej nenapadne, dokud předchůdce
nebyl vyřízen. A pokud je to orientální film o bojových uměních, budou
bojovat v dokonalém rytmu a formě raz-dva, úder-kryt-úder-kryt.
obličeje masivními údery, třískají se židlemi, holemi, ledničkami,
čímkoliv — a takto si vedou, někdy až několik minut v kuse.
opustíte scénu, taková osoba nabude vědomí a je o to více odhodlána
vás napadnout.
na jiných vysokých místech, vyžadují aspoň jednoho lumpa, aby ho
trefila kulka, šíp, či jiná metací zbraň, a přiměla jej k pádu, leč
ponechávající jej dostatečně naživu, abychom ho slyšeli ječet hrůznou
ozvěnou, jak se řítí k záhubě.
škody předtím utrpěl, neboť ječí, třebaže byl střelen do plic
dvacetkrát či třicetkrát, nebo byl zjevně v bezvědomí.
vrhnete na protivníka a obejmete ho.
ruky. Mezitím oběť (většinou žena) používá obou rukou, aby zastavila
lumpovu ruku a zadržela bodnutí. Leč vrahoun NIKDY nepoužije prostě
druhé ruky, nevezme nůž a nepíchne (viz rovněž NOŽE).
SEX
dosahuje úrovně podpaží u ženy, ale jen do pasu u muže.
nezapomeňte si lehnout na záda a přitáhnout si pokrývku pod bradu,
zrovna jako v reálném životě.
je okamžitě oblékají hned po aktu.
strašně intenzivního, vzájemného a SOUČASNÉHO orgasmu na první pokus.
SCHODY
SIGNÁLY
někdo nablízku, kdo je dokáže číst.
přicházejí, ale celá slova. Takové slovo se vejde do několika pípnutí,
a všechna slova jsou vysílána po stejnou dobu, bez ohledu na to, jak
jsou dlouhá. Příklad:
píp-píp-pi-píp…
„Pomozte…“
pi-pi-píp-píp…
„Nám…“
píp-pi-pi-píp píp…
„Jsme…“
píp píp-pi-píp…
„Obklíčeni…“
pi-píp píp píp…
„Pošlete…“
pi-pi-pi-píp píp..
„Posily…“
píp pi-píp píp…
„Urychleně…“
atd.
interpretovat; nicméně, žádné informace se neztrácejí, neboť sdělení
začíná v okamžiku, kdy jej interpreter počne číst.
SMRT
osoba, která má nejvíce plánů, vyhlídek a nadějí, umírá.
zůstanou zavřeny. Když zemře zloduch s otevřenýma očima, nikdo mu je
nezavře, a kamera dlouze setrvává na jeho tváři.
SPORT
davu jedné miliardy diváků a vzápětí najít svou milovanou.
STRAVOVÁNÍ A JÍDLO
a to i v New Yorku na oběd v sobotu („When Harry Met Sally“)
růžovou krabici, očekává se, že víme, že jsou v ní vdolečky nebo dort
nebo něco podobného.
míchaných vajec, slaniny, atd. Táta a děti se neomylně dostaví ke
stolu 30 vteřin předtím, než otec musí do práce a děti chytit autobus
do školy. Každý si stačí jednou srknout kávy/džusu a/nebo kousnout do
toustu. V těch domácnostech musí zbývat tolik jídla, že by to nasytilo
rozvojovou zemi!
STROMY
zastaví.
STŘEDOVĚK
oblečení — a dokonalý, zařivý chrup (zvl. „Braveheart“ a jakýkoliv
film o Robinu Hoodovi).
právě včas varovat hrdinu, že král má zlé úmysly.
vždy se do ní zakouká hrdinův poskok.
schodiště, aby se poražený mohl skutálet a zemřít u paty.
pronásledující šerif je hned za hrdinou.
celý králův poklad, jenž tento s sebou trmácí pokaždé, když se jede
povyrazit na loupežníky se hemžící venkov.
SVĚTLO
místnosti schovává, připraven vyskočit na našeho hrdinu/hrdinku,
zatímco tento/tato se zabývá vypínačem či šmátráním po žárovce.
intenzitu jako 1000 W žárovka! Případně zapálí sirku a posléze starou
olejovou lampu, jež má takový výkon.
lehce potemnělé modravé barvě.
o se stane něco psychického;
o někdo otevře skříňku s pojistkami, vytáhne nejtlustší kabel a
dotkne se jím zbytku obsahu.
ŠACHY
jakýkoliv šachový turnaj a podívejte se, kolik boháčů tam je. ŽÁDNÍ!
Mají moc práce se sháněním ženských a ježděním rychlými auty, než aby
hráli šachy.)
lidmi. (Kromě několika málo vyjímek, SKUTEČNÍ šachoví hráči jsou
introvertní a tak zabraní do šachu, že mají jen velmi málo času, aby
ho ZTRÁCELI píděním se po trivialitách jako je LÁSKA, POVOLÁNÍ, nebo
SPOLEČENSKÉ POSTAVENÍ. Vyjímka: Počítače. Většina šachistů je, či
stane se počítačovými fanatiky).
Umělecké Šachovnici nějakého boháče. (V reálném světě, lepší hráči
téměř vždy lpí na prosté nezbožňované dřevěné či plastikové
šachovnici. Žádné červené či modré figurky, žádná keramika a kov,
žádní sloni či havrani.)
bližší pravé straně, nebo s jedním či oběma páry Král/Dáma postavenými
obráceně. (Bílý čtverec patří na hráčovu blízkou pravou stranu. Dáma
ctí barvu, bílá dáma na bílé, černá na černé.)
jako by profesionální automobilový závodník nacouval svým kombíkem do
garážových vrat.
15 až 20 tahů dopředu uprostřed hry, když je na šachovnici ještě mnoho
figur. (Dalo by se daleko snáze správně předpovědět, kdo bude příští
americký prezident a všech 535 poslanců Kongresu. V uzávěrce, kdy
počet figur je omezen, předvídání se často stane záležitostí počítání
tahů, kdo se ke kritickému čtverci dostane dřív, nebo záležitostí
velmi malého počtu tahů, což je zvládnutelné).
jako nováček je geniální. (To je téměř tak běžné jako že vysoký
atletický muž, jenž nikdy neviděl míč, to natluče profesionálovi
národní basketbalové ligy v zápase muže proti muži. Mohlo by se to
stát, kdyby profík měl vážně špatný den, ale vsadili byste si na to?)
geniální způsob, jak přesto vyhrát. (Když jsou tak dobří, proč
ztratili tolik figur?)
ŠERMOVÁNÍ
obličeje, dovolujíce druhému zachytit zbraň, zatímco si vyměňují
sprosté/sarkastické poznámky, načež prolomí sevření a pokračují v
souboji. (Proč nikdo nevrazí druhému koš rukojeti do ksichtu, omráčiv
ho, aby jej pak vyřídíl?)
náporu, ustoupí a zaváhají — třebaže by prostě mohli máchnout vzhůru
do protivníkova břicha po povolení nátlaku, což by souboj na místě
skončilo.
při přesekávání voskovic, a bude je sledovat, jak padají; hrdina udělá
totéž, leč svíce nespadnou, dokud zloduch neučiní poznámku o bídných
šermířských schopnostech hrdinových, načež hrdina svíce převrhne
ukazuje, že je obratnější zloducha, jelikož _jeho_ svíčky nespadly pod
tlakem úderu.
stůl/lavici/piano/podstavec, což jej vyvýší nad zloducha. Nato zloduch
zaútočí obloukem na hrdinovy nohy, čemuž se tento vyhne výskokem do
vzduchu nad zloduchovo ostří. Jen _velmi_ zřídka jsou pozice obráceny.
Souboje mají obyčejne jednu scénu, kde herci vyjdou z obrazu a my
pozorujeme jejich stíny, jak bojují.
možností:
o hrdina se ukáže být ambidextrózní a bojuje dál s mečem v druhé
ruce;
o hrdina najde něco jiného, čím se bránit (závěsy, řetěz, ocelová
tyč), a co se dá držet v druhé ruce;
o hrdinova milá/hrdinův poskok vyvstane za zloduchem a praští ho,
zachrániv(ši) hrdinu.
o zloduch prokáže špetku cti a dovolí hrdinovi sebrat meč;
o hrdina udělá šílený výpad/skok přes nebo kolem zloducha a chopí
se meče;
o když to vypadá, že bude konec, hrdinova milá/hrdinův poskok mu
hodí meč, jenž tento zvládne hravě zachytit (pro nejlepší ukázku
tohoto konceptu, koukněte na „Army of Darkness“, kde Ash vyskočí
do vzduchu a motorová pila mu kouzlem vskočí zpátky do ruky — je
to báječně natočeno a mimořádně legrační!).
zloduchem, načež hrdina buď skočí zpátky dolů nebo se zhoupne po
laně/lustru/závěsu, aby unikl.
zloduchovy knechty, _ledaže_ by film byla komedie, v kterémžto případě
jej hrdina omylem shodí na vlastní muže.
ŠKOLA
vyhledávané skříňky ve výši očí.
konci hodiny učitele či profesora uprostřed věty.
skříněk, které jsou najednou dost velké, aby se tam vešel.
pláže.
TAXÍKY
odpočítanou. Totéž platí o restauracích. Účty vycházejí vždy 15
procent pod hodnotou bankovky, která mužskému zákazníku první přijde
pod ruku.
taxík není k nalezení.
TĚHOTENSTVÍ A POROD
těhotná, začíná tím, že ji slyšíme zvracet.
úplné překvapení, ať příjemné či naopak.
(kalhotovou metodu), ale často ječí a ponižují lidi okolo.
vlásky.
dvouměsíčního.
TELEFONY
shledanou“ na konci konverzace.
komunikační kanál lze obnovit zuřivým bušením do vidlice a voláním
„Haló? Haló?“
hovor, dbejte na to, abyste si přikrývku kompletně přetáhli přes
hlavu, pak je převracení snazší. Telefony ve všech bytech jsou hned u
postele.
jak často jste viděli něco jako:
o Zvoní telefon. Hrdin(k)a bere sluchátko. „Haló. Ano. OK. Jo.
Díky. Ahoj.“ (celková doba na lince – pět vteřin).
o Hrdin(k)a se obrací k druhé osobě: „To byl John. Říkal, že
Marilyn odešla do advokátní kanceláře asi před hodinou, a už by
tam měla být. Volal tam, ale Marilyn tam zřejmě nikdy nedošla.
Taky zavolal k Billovým, jestli se u nich náhodou nezastavila,
ale Bill ji neviděl. John říkal, že ještě zavolá Anne, protože
Marilyn říkala, že chtějí dneska s Anne jít cosi shánět. Jestli
není u Anne, tak zavolá na policii. Navrhoval, abychom zajeli k
Mariovi a poptali se ho, jestli Marilyn řekla Wallymu o té sošce
nebo ne. Ale myslí si, že asi ne, protože Marylin Wallymu nevěří,
věří jenom nám a Fransiscovi. Taky navrhoval, abychom se spojili
s Fransiscem…“
a jeho konverzace, kde slyšíme jen jednu stranu, jako: Marilyn se
ještě neukázala v advokátní kanceláři? (PAUZA) A už jsi volal Billovi?
(PAUZA) Co říkal? (PAUZA) Tak on ji taky neviděl (PAUZA) Tak John je
nervózní? (PAUZA) Bude volat policii…
Jestli se nepletu, rozhovor musel proběhnout nějak takhle:
„Marilyn se ještě neukázala v advokátní kanceláři.“
„Marilyn se ještě neukázala v advokátní kanceláři?“
„Ne, a už jsem volal Billovi.“
„A už jsi volal Billovi?“
„Jo.“
„Co říkal?“
„Taky ji neviděl.“
„Tak on ji taky neviděl?“
„John začíná být z toho pěkně nervózní.“
„Tak John je nervózní?“
„Jo, asi zavolá na polici.“
„Bude volat policii…“
paprsek blížící se k volajícímu, a ten vždycky ví, jak dlouho může
mluvit než je vysledován. Vždycky stačí všechno říct právě ve dvou
minutách.
Jinými slovy, kamera musí být uprostřed obrazovky.
více než tří zazvonění ví, že není doma.
zvlášť když volající neví, že se hrdina musí probít k telefonu hejnem
padouchů.
to někdo zvedne a VOLAJÍCÍ řekne „Haló, Sport v obrazech?“, jako by je
chtěl zjistit, jestli se dovolal správně. To znamená, že když ve velké
firmě někdo zvedne telefon, řekne „haló“ a je to! Ne „Haló, Sport v
obrazech, co si přejete?“ nebo něco takového, prostě „haló!“.
TĚLESNÉ FUNKCE
příznaky méně než dokonalého zdraví.
choroby.
imunní.
záchod.
koberec.
UFOUNI
vždycky zhruba stejné velikosti jako lidé.
oděvů, účesů a šperků. Proto se dají snadno rozeznat. Ufouni, kteří se
neoblékají jako ufouni, něco tají.
kultury: jedna řeč, jedna víra, jedno výbava pro celou planetu.
UMÍSTĚNÍ VÝROBKU
jasně čitelný.
se světem se stanou divné věci: benzínové pumpy nenesou žádná
označení, hvězdy používají bezejmenné aerolinie (které často
havarují!), a všichni kuřáci používají stříbrná pouzdra na cigarety.
VÁLKA
někomu byli předtím ukázali obrázek milované(ho), je(n)ž čeká doma.
hrát na harmoniku.
VESMÍR A VAKUUM
roztrhá během několika vteřin (viz „Total Recall“).
nýbrž, pokud jim dojde palivo, prostě zastaví a visí.
VESMÍRNÉ LODĚ
potkají, jsou vždy zarovnané a nikdy se k sobě nepřibližují pod
podivnými úhly.
bez ohledu na to, jak jsou dogólované zlými ufony ve zlé ufonské lodi,
bez ohledu na množství odprásknutých vnějších panelů, bez ohledu na
množství jisker a dýmu řinoucího se z kontrolních panelů, umělá
gravitace bude stále pracovat.
panelu aspoň jedna. Ať se s lodí stane cokoliv, vždycky budete moci
požádat počítač o pozdější přehrání scény (třebaže počítač vypouštěl
dým) a na rozdíl od těch rozmazaných kamer, které jsou k dostání v
obchodech s elektronikou, tyhle miniaturní lodní kamery zachytí
všechny akce v úrovni očí s perfektním osvětlením.
zrychlení do warpových rychlostí, leč jakákoliv explose s nimi hodí
přes celou místnost.
nutné, aby se tyto dostaly na vizuální dosah. Třebaže již ve 20.
století byly vynalezeny zbraně, které nepotřebují vizuální kontakt,
lidé budoucnosti o tuto technologii přišli.
VĚTRACÍ ŠACHTY
hrdina snadno prolezl. Pokud prolézá hrdinka, je šachta špinavá [Pes]
přesně tak, aby se ušpinila na pravé tváři (rukou, když
odhazuje neposedný pramínek vlasů). Každá pořádná filmová větrací
šachta končí velikým nechráněným ventilátorem.
VĚZENÍ
chromý, obklopen drsnými černými svalovci, a je to ten, se kterým se
hrdina musí setkat, aby něco získal.
tak stane, když tato osoba cvičí s činkami a tyč je zrovna v dolní
úvrati u jeho krku, načež mu dolehne na hrtan a zdůrazní argumenty.
VRTULNÍKY
nemají potíže najmout si helikoptéru kompletně i s pilotem, kterému se
nepříčí střílet na úplně cizí lidi, nebo být cílem střelby.
pokud obsahuje zlosyna, ale pokud je hrdina na palubě, zeslábne
nejdřív motor, dým se valí ze dveří, a tak tak dosedne na zem, že
hrdina stačí vyskočit a skrčit se v okamžiku, kdy vrtulník exploduje.
nebo jen lehce zvýšeným hlasem.
vskočit do odstavené helikoptéry, projet pětadvacetibodovou
předstartovní kontrolu, nahodit a roztočit rotory, odstartovat a být
mimo dostřel z pistole, než zlí muži stačí doběhnout.
„krytů“, ale dělají pěkné malé dírky do plexisklové kabiny.
stroj spadne přímo na zem. Pokud letí zloduch, helikoptéra zmizí v
kouli plamenů, ale klaďáci se z toho vymotají, opráší se, a odcházejí.
prská, pochrchlává, zatímco se stroj potácí nejistě ve vzduchu, načež
se zřítí za užití výše zmíněného (zlý/dobrý) algoritmu.
řemenic, třebaže ve skutečnosti pouze známý Bell 47G (vrtulňas z
M*A*S*H) vydává takové zvuky.
v druhé automatickou zbraň mířící ze dveří. Helikoptéra sama ví, kdy
měnit výšku a nadlétat překážky, aniž by se pilot musel starat o
protivné řízení sklonu listů.
VÝTAHY
hrdina/hrdinka stíhán(a), výtah nepřijede.
předhoní po schodech, třebaže je to 20 podlaží.
dostatečně osvětlena, takže hrdina se neusviní a nepotřebuje baterku
ani jiné zařízení, aby viděl („Speed“).
přiběhnou k výtahu právě než se zavře, nikdy nestrčí ruku do dveří,
které by se automaticky otevřely, a rovněž nikdy nestisknou
přivolávač, aby se dveře zase otevřely.
ZÁMKY
sponkou. Sejfy se dají otevřít do několika minut se stetoskopem nebo
nějakým pokročilým elektronickým zařízením se spoustou blikajících
světýlek.
ZÁZNAMNÍKY
zprávu, pak má obyčejně na pásce nejprve dvě krátké zprávy, jednu od
muže, jednu od ženy. „To je John! Uvidíme se zítra v osum.“ … píp…
„To je Salííííí! Zavolám pozdějc.“ … píp… a pak konečně „Ááááá.
Vrah je… „. Pokud ovšem je zpráva očekávána, je určitě první v
pořadí.
ZBRANĚ
(Pokud je film _přiměje_ nabíjet, nemuseli do té doby s sebou nosit
náhradní naboje).
oznámil, že se bude bojovat.
klaďáků jsou ničivé, leč selektivní; zneškodní tanky, ale neublíží
házejícímu, i když si jeden pustí na palec u nohy. Granáty padouchů
použité klaďáky se stanou dobrými granáty, a _naopak_.
snadno najde jinou.
bokem, když se hrdina vynoří, aby je použil (viz každý díl „Rambo“).
zbraněmi, všichni minou i při mnohých pokusech. Pak hrdina vytáhne
pistolku, která vypadá jako hračka, a začne odstřelovat lumpy jednoho
po druhém na vzdálenost přes půl míle, zpravidla je zasahuje
doprostřed čela.
nábojů do každého kouta, pokud někoho pronásledují.
zůstává v kříži zaměřovače po celou dobu, co se přesunujete.
jeví se postřelen, snad desetkrát. Padne, a očividně zemře, leč
později se zázrakem ukáže, že to předvídal a vzal si neprůstřelnou
vestu, brnění, nebo i stříbrný podnost, aby si chránil tělo
(„Batman“). Nikdo ho nikdy nestřelí do hlavy, kde není chráněn.
Poté, namísto, aby se poučil ze svého mimořádného štěstí, odhodí
chránič, přesvědčen že v tomto filmu již nemůže k podobné situaci
dojít.
technologie, aby se chránili, zloduši nikdy nevyužijí zjevných slabin,
jako třeba chybějící ochrany tváře.
– nehledě na fyzikální zákony.
– Policejních Zabijácích – s Pláštěm z Teflonu“.
zbraně.
dokáže svým revolverem přesto trefit a vznítit váleček dynamitu na 50
metrů a první pokus.
strefí se příští střelou.
deformované nárazem – někdy dokonce zahrnují i nábojnici.
vždycky prostřelí sklo a zasáhnou zloducha do čela. Pokud řídí klaďák,
stačí, když se jednoduše přikrčí, aby se jim vyhnul.
kolem, nýbrž vždy trefí rok budovy blízko tváře postavy.
odrazí a kvílí.
jedna střela dramaticky šplouchne do vody.
za vůz.
alespoň jedna postava je vždy zasažena hned při první výměně střel.
filmové postavy ke stromu či zdi.
začnou skládat svou složitou zbraň (často pistoli velikosti pušky).
palném stavu, např. nenatažený kohoutek jednoduchého revolveru, nebo
samopal s nenataženým závěrem. Osoba držící zbraň musí učinit několik
pohybů k tomu, aby ji odpálila, a protivník by mohl prostě sáhnout a
vzít si ji, ale odpadlík jenom ztuhne, třebaže je jasné, že v komoře
není žádný náboj.
očekávají konfrontace na život a na smrt. Nebo mají zbraň vytaženou,
ale nemají náboj v komoře. Obyčejně (pokaždé, když třímají pumpovací
brokovnici) čekají, až se střetnou s terčem, a pak narvou náboj do
komory s dramatickým ka-čunk! zvukem.
vybuchují, pokud narazí na nehybný předmět.
ZDRAVOTNICTVÍ
oživit poté, co jejich srdce přestalo tlouci, za předpokladu, že už se
odbyl zdlouhavý pokus oživit je pomocí CPR (takové té elektrické
šokovačky), je ječet na něj něco jako: „Od ničeho jsi v životě
necouvnul, tak bojuj! Bojuj!! BOOOJUUUJ!!!!“ nebo „To mi nemůžeš
udělat! Miluju tě, proboha!“
ZLOČIN
přepážky, která je první den na novém pracovišti.
ZLODUŠI
přízvukem.
metodu, kterou vyřizuje protivníky. Musíte jej/ji zabít nebo vyřadit z
boje tak, že se tato charakteristická metoda obrátí proti němu. Pokud
je svalovec vyřazen jiným způsobem, nezemřel (co se toho týče,
nepředpokládejte, že je kdokoliv mrtev, pokud jeho či její smrt nebyla
dramatická. Pozor na pokračování).
nejméně třikrát. Proto mu vždy ponechejte poblíž ruky pušku, když jste
ho zabili a otáčíte se, abyste ukonejšili dívku.
občas tři zmrtvýchvstání. Hrdina jej často uvidí přicházet, třebaže je
obrácen zády. Nevidí-li, přítel padoucha dorazí.
mu věrných knechtů ubývalo.
zábleskem.
pohled kamery ulpíval zbytečně dlouho; typicky je tam hák na maso nebo
zubatý kus skla. Budete zataženi do mocného zápasu, a ve vhodném
momentě budete mít nápad (obvykle na základě poranění od zloducha nebo
inspirováni věrným pohledem objetku vašeho citového zájmu) a sílu
postačující k zatlačení lumpa do/na/pod/před zmíněný předmět. Herecký
Zákon (Hollywood) vyžaduje, abyste 15 sekund před či po porážce
zloducha pronesli svou charakteristickou frázi.
hrdinovi _všechny_ detaily svého plánu, jak zničit a/nebo vládnout
Zemi, včetně času, dat a adres.
megalomanských minut vychutnávaje své vítězství a protivníkův pád.
Tento čas navíc se ukáže být právě zapotřebí k tomu, aby klaďák
vymyslel, jak uniknout svému osudu, nebo právě postačí k zorganizování
záchranné výpravy.
sdělovací prostředky jsou nejvíce nespokojeni, protože tento národ
pošle všechny své zločince, aby v té době hráli v hollywoodských
filmech (např. Němci v pozdních ’40 a ’50, Asiati v ’60 a ’70, Sověti
v ’70 a ’80, a Arabové z Blízkého východu v ’90).
ZRANĚNÍ
praštění do hlavy se nepozvrací.
se obávat nevědomého poranění páteře z nárazů.
pomstě po zbytek života.
transplantátem z popraveného škrtiče.
možné, jenom ne to nejdůležitější (jako třeba jméno vraha).
pár minut škubat ani ohýbat, jak se svaly nedobrovolně a sporadicky
stahují, zatímco mozek umírá pomalou elektrochemickou smrtí (jako při
skutečných střelných smrtelných zraněních).
ZVÍŘATA
zvedne jej holýma rukama. Navíc mu zlomí vaz nebo ukousne hlavu.
mužů.
ŽENY
kamenné.
zabít (viz též HONIČKY).
bojuje s padouchem. Ženy _nikdy_ nepomyslí na možnost praštit padoucha
nejbližším předmětem. Naopak: Pokud žena _praští_, pak vždy zasáhne
hrdinu.
dvakrát překulí.
podpatky.
hrdinou — až do okamžiku, kdy ji zachání před jistou smrtí. Tehdy se
stává zcela konvenční a závislou. Když tak učiní, hrdina se stává
zranitelným a řekne jí o nějaké tragické ztrátě, která ospravedlní
jeho drsné chlapácké způsoby.
upraveným.
padouch dost blízko, aby to uslyšel.
jak se je zločinci chystají zastřelit (třebaže úkryt je nablízku).
šampiónkami/odbornicemi na to či ono.
nakáže. Musí jim pomoci/přinutit je/omráčit.
To je naprosto skvělý přehled. Jen bych ještě doplnil, že všechny počítače (při pohledu na monitor) mají DOSovskou příkazovou řádku a každá funkce, realizovatelná jediným klikem myši je ztvárněna dlouhým datlováním do klávesnice. Každý hrdina okamžitě umí pracovat se systémem, ať je jakýkoli a na HD okamžitě najde potřebný zakódovaný soubor. Jako další téma bych zařadil Vědu, kde bezkonkurenčně vede Mc Gyver, který dokáže z autorádia a sat. telefonu udělat zaměřovač vysílání a prutovou anténu změnit na směrovou přiděláním drátového kruhu atd. Skvělí jsou také jedoví vyděrači, kteří mají vždy při sobě protijed. Pokud ten protijed hrdina získá a vypije, tak VŽDYCKY funguje! Hlavní vědecká pracovnice je pravidelně sexbomba a nosí brýle, ovšem pouze v práci. Hlavní objev udělá většinou doma, nebo v nějaké improvizované laboratoři bez pořádného zařízení. Pokud je hrdina náhle vybaven nějakými mimořádnými, nebo nadlidskými schopnostmi, tři čtvrtiny filmu mudruje o tom, proč zrovna jemu se toho dostalo, místo aby jich hned začal naplno využívat. To se stane až na konci filmu. Dalo by se toho napsat ještě spousta, ale nechci tím nějak snižovat Vaše dílo, které je perfektní, obsáhlé a dokonale výstižné!
Jo a našel jsem ho pod heslem „Vysoké napětí“, protože jsem hledal schéma na generátor VN.
Ahoj!
SENZACE! :)) Velmi dobře jsem se pobavil, tuto stránku vytisknu a budu občas předčítat při „nucených“ radovánkách. Víš, jak to myslím, lidi někdy spolu sedí, není o čem kecat, a tak si myslím, že tato Filmová klišé dokáží rozpoudit debatu. Super, a nepolevuj, točí se tolik „sra*ek“, že se z nich dá neustále vyzobávat :)
Čau! Mirda