Ideálny synchronizačný software pre mobilné zariadenia

Piki sa rozľútostil nad nepodarkom od Asusu. A aj ja mám kopec pripomienok k tomu, čo má byť synchronizácia mobilného zariadenia.

Ideálny stav: môj desktopový operačný systém nepotrebuje nič a má integrovanú spoluprácu s ďalšími zariadeniami. Prinajhoršom do nej výrobca mobilného zariadenia vyrobí doplnok. Synchronizujem teda všetko, čo mám v rukách, dokonca až do tej miery, že dáta plynú do čohokoľvek, čo mi pribudlo.

K nemu máme ďaleko, lebo oni nepochopili, že synchronizácia nemá mať UI. Až niečo nad tým. Základné schopnosti prenosu dát majú byť vnútri.

Takže skúsim načrtnúť, čo by sa mne páčilo.

Synchronizačné schopnosti by mali zahrnúť:

Kompletná záloha a obnova zariadeni

Vždy pri synchronizácií prebehne záloha zariadenia „tak ako je“, čiže zbalí všetko zo zariadenia. Nech si vymyslia či tupý IMAGE disku alebo sofistikovanejšia skladačka, kedy sa nesťahujú napr. binárky aplikácií ale len „odkazy“, z ktorých sa pri obnove posťahujú ich balíčky z iných zdrojov – ideálne je ale všetko.

Táto funkcia by mala fungovať od okamihu oživenia prístroja. Môj počítač by sa mal pri novom zariadení opýtať, že či doň nechcem obnoviť niektorú zo záloh, ktoré už mám z iných zariadení. Opäť to nechám na inteligencií návrhu, aby mi neponúkal nezmyselné možnosti. Na vyžiadanie by mi mal obnoviť zariadenie z jeho poslednej zálohy a pre znalých aj kdesi skrytejšie aj zo starších. Pre laikov však formou jediného tlačítka nie velínom atómky s desiatimi konfiguračnými možnosťami.

Toto zálohovanie by nemalo mať žiadne voliteľné možnosti. Len stiahnuť a uchovať.

Bonusom by bola možnosť dolovať zo zálohy dáta pre prípad, že už nemám žiadne zariadenie.

Segmentovaná synchronizácia dát

Každý typ dát by mal mať „modul“ na synchronizáciu. Spraviť komplexný zoznam typov dát by nemal byť problém. Kalendár má aj Android, aj iOS aj staré PocketPC. Tieto konektory by mali byť teda univerzálne a smerované tak do mobilných zariadení ako aj do podobného softwaru priamo na desktope počítača či dokonca rôzne cloudové služby. Dopĺňanie konektorov by si riadili vydavatelia daného softwaru napr. tým, že k synchronizačnému API hostiteľského zariadenia by len doprogramovali vo svojich aplikáciách komunikáciu, čo je univerzálne – podobne to musí robiť aj programátor OS mobilného zariadenia.

Takže by sme mali konektory pre kalendár, kontakty, úlohy ale aj sadu budíkov, poznámky, office dokumenty, fotografie (presnejšie ALBUMY), filmy, seriály, podcasty. Programátori aplikácií by mohli vytvoriť ďalšie rodiny konektorov pre ďalšie dátové schémy.

Synchronizácia aplikácií

Je trochu pozabudnutá záležitosť, no v skutočnosti vlastne dôležitá. Koľkokrát ste váhali nad upgradom zariadenia, lebo ste mali rozohraté hry, nakonfigurované aplikácie a aj keď ste si mohli nejako pomôcť, bolo to nepríjemné.

Každá aplikácia v modernejšom systéme funguje v uzavretej krabičke. V nej má svoj výkonný kód (binárky), svoju konfiguráciu (ako si UI aplikácie prispôsobil používateľ), doplnky (In App nákupy) a samozrejme svoje dáta. S okolím komunikuje pomocou API OS alebo vie poskytovať svojim API dáta iným aplikáciám.

V rámci tejto schémy by mohol externý systém vedieť vyžiadať zoznam aplikácií a komunikovať so zariadením na úrovni: Chcem od teba binárny kód aplikácie, chcem dáta, chcem konfiguráciu.

Synchronizačný soft by teda vedel na hostiteľskom systéme zálohovať jednotlivo aplikácie tak, aby vedel napríklad poskytovať dáta konkrétnej aplikácie inej aplikácií svojho OS (typicky teda synchronizovať textové dokumenty Pages s textovými dokumentami MS Word – o prevode formátov sa teraz nebavme, bola by to odbočka mimo líniu toho, čo píšem).

Pri synchronizácií by toto robil synchronizačný soft na „jedno tlačítko“. Hrabanie sa v tom, či tá alebo oná aplikácia by bolo trochu mimo hlavné UI synchronizátora pre hĺbavých. Určite nechcem pri každej synchronizácií ovládať atómovú ponorku.

Dôsledkom by však bolo, že môžem zmazať z mobilu nejakú hru a keď ju tam nahrám znova, bude v stave v akom som s ňou skončil. Keď kúpim následníka alebo náhradu za stratený tablet, tak aj keď neobnovím kompletné zariadenie, tak si budem vedieť niekedy neskôr vybrať jednu z hier a bude v stave v akom bola na predošlom zariadení.

U niektorých druhov softwaru by som tak mohol prejsť z Androidu na iOS a ak by existovali identické aplikácie, nevidím dôvod aby sa ich stav a dáta nemohli do nového iPhonu preniesť. Nehovoriac o tom, že v prípade zhody a príbuznosti aj medzi rôznymi aplikáciami (podobne ako dnes funguje prenos kalendára MS Outlook do Calendar v iOS či Androidu).

Obnova operačného systému

Toto už u niektorých funguje. iOS sa obnovovalo pomocou počítača a s dobou oblakov aj cez internet priamo zo zariadenia (princíp je ale veľmi podobný ako píšem vyššie).

Napojenie na obchody s dátami

Synchronizácia môže a musí obsahovať možnosti na pripojenie sa k externým knižniciam resp. obchodom s dátami. Potom už záleží na synchronizačnom softwari, či naťahané dáta začleňuje do lokálnych knižníc alebo len premostí komunikáciu s koncovým zariadením.

Záver

Piki sa sťažuje, že každý synchronizátor je prejav nevkusu prográtorov a ten je tak rozmanitý, že neexistujú dva takéto programy, ktoré by sa ovládali aspoň vzdialene podobne.

Mne nevadí, že z celého toho, čo navrhujem výjde trebárs komplexný software typu iTunes, viem, že on v sebe má tú synchronizačnú vrstvu, ktorá sa nesnaží fungovať inak pri iPade a inak pri iPhone. Nemusím pre ne zvlášť budovať kolekcie dát.

Viete o tom, že k iTunes v skutočnosti je možné pripojovať aj iné zariadenia? Viete prečo to nerobia? Museli by sa dohodnúť s Apple. Jeden experiment s firmou Motorola tu bol. Z pohľadu Apple by však prisatie sa k jeho obchodom nemusel byť jednoznačne pozitívny krok.

Čím menej používateľského rozhrania bude synchronizátor mať, tým lepšie pretože ho viem z oboch strán zamieňať presne tak ako napr. v prípade kalendára. Synchronizačný software je len konektor, ktorý presúva dáta medzi dvomi koncovými bodmi. Samozrejme synchronizácia je zložitejší proces, kedy sa vyhodnocuje čo a akým smerom prenášať, nahradzovať, mazať a podobne.

Musím povedať, že ideálny komunikačný systém neexistuje. Aktuálne najkomplexnejší je iTunes (nevnímajte ho ako ten program v počítači). Google už postupne kolektuje svoju výbavu ale ešte nemá nejaký jednotiaci prvok, ktorý by fungoval pre používateľa rovnako v prípade kontaktov ako aj filmov.

Written by rony