elitaPoznate zaujimave weblogy?

Zostavuje sa slovenska bloggerska elita pre rok 2008

Minuly rok Vas zaujala, co nove bude teraz?

16. marec 2007 13.40 WEB

Reklama nie je spôsob platby za obsah

Ešte v dobe pred AdSense som veľmi kritizoval postoje prevádzkovateľov rôznych stránok, ktorí zaujímali negatívny postoj k blokovaniu reklamy a jedným z najpádnejších argumentov bol "reklama je spôsobom platby čitateľa prevádzkovateľovi za obsah", "reklama umožňuje obsah a jej blokovanie je kradnutie obsahu" a iné.

Bol som zásadne proti tomu pretože objektívne takéto názory znižujú záujem inzerenta o vkladanie prostriedkov do reklamy. Je to ťažké prijať, pretože dôsledky sú nepriame ale priamo úmerné snahe prekonvertovať reklamu na prostriedok platby za obsah.

Nástupom AdSense sa tieto snahy posiľujú. Webmastri sa snažia rôznymi spôsobmi primäť čitateľa ku kliknutiu.

Poznámka: Zdroj citovaný v ďalšom texte môjho článku je uvedený na konci.

Spôsoby sú legálne ale aj pokútne. Môžem skúšať umiestnenie reklamy, jej vizuálne prevedenie, experimentujú s kontextovou reklamou, rôznymi systémami pre reklamu. To je legálne a miera koncentrácie svojho webu na reklamu je ich vecou. Môžu ale zájsť nad únosnú mieru. Priveľa reklamy so zmenšovaním kvality obsahu čitateľa omrzí. Vliezanie reklamy spoľahlivo znižuje efektivitu príjmu. Snahy o citové vydieranie "klikni, inak zaniknem" či nútené a klamlivé otváranie stránok inzerentov miesto očakávaného sa čitateľovi nebude páčiť.

Už jsme si asi zvykli a tak nějak podvědomě vnímáme, že to, co čteme a nacházíme na Internetu, máme zadarmo a nemusíme vydat ani kačku.

Cesta, ktorá privádza k zmenšovaniu efektivity reklamy (plocha zabraná reklamou prestáva "vynášať") je presne tá cesta, ktorej sa treba vyhnúť. Táto cesta začína dojmom, že reklamu na svoj web umiestňujem ako náhradu platby za obsah. Pokiaľ začínate reklamu považovať za prostriedok príjmu za obsah, začínate devalvovať tak význam reklamy, popierate záujmy inzerentov a nepriamo sa tým okrádate o príjem (aj keď to nie je tak priamočiare).

A přesto za články či informacemi, které jste nakonec našli, pobavili se, inspirovali se nebo vám dokonce pomohly vyřešit nějaký problém, se skrývá jejich autor, který vám to zprostředkoval, zdarma a ve svém čase se podělil třeba o své zkušenosti či know-how a vy ho (s)prostě odměníte tím, že ho ignorujete. Nestojí vám ani za to, abyste jeho snahu nějak ocenili, třeba jen blbým kliknutím na reklamní odkaz nebo jiným, pro vás navíc zcela bezplatným, způsobem ho odměnili. Je to egoismus nebo závist?

Nie. Reklama je prostriedok pre zvýšenie príjmu inzerentov. Tí však do systému ako jediní vrážajú peniaze a práve tieto prostriedky sú prerozdeľované medzi prevádzkovateľa systému a prevádzkovateľov plochy s reklamou. Je jasné, že prostriedky investované inzerentom sa musia oplatiť. Akonáhle sa znižujú, prevádzkovateľ systému koná ekonomicky a devalvuje cenu reklamných plôch. A majiteľ plochy nemá žiadny nástroj akým si udrží svoju cenu.

V žiadnom prípade nie je prezieravé čitateľovi vnucovať dojem, že "z vďaky" musí občas kliknúť.

Nemyslíte, že i takový člověk by si od vás zasloužil alespoň malé, mrňavé, vyjádření díků za své dílko?

Ale áno. Práve príjmy z kontextovej reklamy, ktoré sú závisle na "kliknutí" sa zvyšujú návštevnosťou stránok, kde je umiestnená. Ak je dielko cenné (populárne), zvyšuje sa návštevnosť a štatisticky aj pravdepodobnosť klikania na reklamu. Poďakovaním za prácu na obsahu je teda návštevnosť. Nič viac a nič menej už ako autor obsahu urobiť nesmiem k tomu, aby som docielil klikanie na reklamy. Musím to všetko ponechať v réžii návštevníka.

Zkusíme to jinak. Jak by se vám líbilo, kdyby za nějaký čas byla většina kvalitních a dobrých informací a článků zpoplatněna?

Aj pred AdSense som mal spory s prevádzkovateľmi rôznych webov v tom, že oni predsa obsah dávajú zadarmo a preto by čitatelia mali byť tej lásky a nesmú reklamu ignorovať. A ako vyhrážku spomenuli "mohli by sme spoplatniť obsah ale my to nerobíme, tak nám neblokujte reklamu a nechajte si ju zobraziť (kliknite).".

Nie, práve týmto vystupuje na povrch absurdnosť tohto postoja. Vtedy som kritizoval práve fakt, že týmito argumentami idu priamo proti záujmom inzerentov. Oni nemajú záujem míňať peniaze zbytočným zobrazovaním či klikaním. Ich méta je (nereálna) aby si reklamu všimli ľudia, ktorí im prinesú peniaze. Ak je teda niekto rozhodnutý nedať inzerentovi žiadne peniaze nákupom služieb či tovaru, tak inzerentovi je naozaj fuk, či si tento človek reklamu všíma, kliká alebo necháva zobrazovať. Skôr uvíta ak mu nevyčerpá z prostriedkov, ktoré platí za inzerciu.

Z toho vyplýva, že blokovanie reklamy nejde proti záujmom inzerentov. Samozrejme nepriamo vplýva na cenníky pre inzerentov najmä pokiaľ začína byť zrejmé, že reklamu prestávajú ľudia vnímať. Proste ochota inzerenta klesá a tým pádom klesá aj cena inzercie a následkom sú aj nízke provízie pre majteľov plôch.

Vydieračské argumenty spoplatňovania obsahu v súvislosti s reklamou sú neprezieravé a to najmä kvôli so spomínaným zvykom, že obsah na internete je vnímaný ako voľne dostupný.

Voľná dostupnosť neznamená bezcennosť.

Argument spoplatnenia je prázdne plácanie do vetra pretože nejde dosiahnuť stav, že spoplatnením sa popularita prevádzkovateľa obsahu zachová alebo len nepatrne zníži. Nezabezpečí ani výlučnosť obsahu. Miesto jedného spoplatneného článku sú tu desiatky zdrojov, ktoré platby nevyžadujú. Legálnych aj nelegálnych. S reklamou či bez nej.

Preto toto vydieranie nesmiem v argumentácii použiť za žiadnych okolností.

Nikdy som nepočul argument: neblokujte si kontextovú reklamu, dopĺňa môj obsah o zaujímavé komerčné zdroje. Neexistuje totiž žiadny feedback od klientov, ktorí si nakúpili od inzerenta tovar a služby práve vďaka reklame. Nikde na webe majiteľa plochy nie je počítadlo "inzerenti u nás majú konverzný pomer $NN" a naši čitatelia po kliknutí nakúpili práve vďaka nášmu obsahu."

Je prirodzené, že tieto údaje sú zväčša utajované a preto ich musíme predpokladať - ak sa inzeruje, tak to zrejme prináša úžitok ale zároveň je to výsledkom tlaku inzertných spoločností a aj prostriedkov k zvyšovaniu efektivity reklamy pre všetky tri strany kolotoča.

Proč neřekneme „líbílo se, díky“ blbým kliknutím na sponzorský reklamní odkaz? Proč?

Priamo odpoviem na citát: pretože je to proti zmyslu existencie reklamy a priamo pripravuje o príjmy z nej všetky tri strany.

Pretože poďakovaním za obsah je iba niečo, čo ako čitateľ dávam zo svojich prostriedkov.

Ďakovné kliknutie na reklamu je kradnutie z cudzieho vrecka.

Napísané v kontexte s Hujer: Reklamy na webu, prostředek jak poděkovat autorům.

Svoj názor môžete vyjadriť na vybrali.sme.sk:

Pokiaľ sa ti zdá, že tento článok by sa hodil do výberu zaujímavých stránok, tak ho sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Komentáre k obsahu príspevku:

Chcete napísať nesúhlasný komentár? Prosím, zvážte nasledovné: je šanca, aby niekto zmenil Váš názor alebo chcete iba trvať na svojom? V prvom prípade sú Vaše slová vítané.

Chcete urážať? Nepíšte sem urážky a invektívy. Každý, kto na týchto stránkach publikuje je automaticky (doplňte vhodný výraz). Takže už to všetci vopred vieme, čo si myslíte a preto sa neopakujte.

  1. [1] Pjotr, 16. marec 2007 13.48

    Sa až čudujem, koľké nepochopenie systému v ľuďoch často je.

  2. [2] yderf, 16. marec 2007 14.11

    jednoznacny suhlas - viac by som vypichol vetu "neblokujte si kontextovú reklamu, dopĺňa môj obsah o zaujímavé komerčné zdroje." - presne taky pohlad by mal mat webmaster. nie to, ze chce na tom len zarobit a teraz nech vsetci klikaju...

  3. [3] Hujer, 16. marec 2007 14.15

    Parááááááááda
    Jenom to zopakuji: Samozřejmě, že vás nechci vyzývat k masovému, spontánnímu a nekontrolovatelnému klikání na reklamní či sponzorované odkazy či bannery. Nikoliv.
    A co k tomu dodat. Snad jen, že je to prostě můj náhled na věc. Myslíte si, že mne přinutíte přestat „odměňovat“ popsaným způsobem kvalitní autory – pochybuji. Já na rozdíl od vás jen kašlu na nějaké klišé a klidně to přiznám.
    Vy to dělat nemusíte, když jste tak „poctiví“, to je každého věc. A bohužel nikdo z vás/nás nemá patent na rozum, aby vnucoval a vykřikoval co je TO špatné. Sami z historie přece znáte, že mnohdy to dobré, se za pár let ukázalo jako tragický omyl. Ale i naopak – na to nezapomínejme.

  4. [4] sloper, 16. marec 2007 14.37

    Nedavno som sa pobavil na istom komentujucom pod mojim clankom o sposobe blokovania adsense, ktory sa mi pre ten clanok vyhrazal podanim trestneho oznamenia a daval ultimata na stiahnutie clanku, lebo ze porusujem autorsky zakon (!!!) nabadanim na blokovanie adsense (!!!) - komentar samozrejme nepresiel mojim schvalovacim procesom :-)
    Ludia byvaju fakt divni...

  5. [5] rony, 16. marec 2007 15.04

    [3] nejde o poctivosť, že "za odmenu" neklikám. Nemám o reklamu samotnú záujem, tak mnou nepohne ani fakt, že z tej reklamy má podiely autor toho, čo čítam. Je to v danej trojke "prevádzkovateľ, inzerent, autor" najlepšie riešenie.

    Tým nechcem popierať moje sympatie ku kontextovej reklame. Sú skôr pozitívne.

    a myslím si, že efektivita je viac než uspokojujúca.

  6. [6] Hujer, 16. marec 2007 17.12

    No jo, zase to oblibene rychlocteni clanku.
    "Nevěřím tedy, že byste si mezi reklamními odkazy nenašli alespoň jeden, který by vás trochu zaujal, alespoň občas."
    -> Nejblíže byl yderf [2]
    Převyprávěno: návštěvník si z nabídky reklamy může vybrat sobě blízký či zajímavý odkaz. Tím neporušuje "pravidlo" a nepoškozuje zadavatele reklam přece. To, že to udělá plánovitě a s uvědoměním si podpory autora, přece nelze generalizovat. Chceš tím naznačit, že reklama je účinná JEN když je odkaz zvolen nahodile - podvědomně ? To se mi nějak nezdá .......

  7. [7] rony, 16. marec 2007 17.19

    [6] nie. o efektivitu reklamy umiestnenej na stranke sa zaujimam samostatne. a s citatelmi ju spajam iba v kontexte s navstevnostou. zvysok je mimo mna a akekolvek zvysovanie prepojenia medzi citatelmi, mojimi strankami a reklamou na nich je kontraproduktivne.

  8. [8] dusoft, 16. marec 2007 18.30

    plne suhlasim.

  9. [9] Piki, 19. marec 2007 13.45

    [6] Akonáhle sa mi táto reklama neoplatí, proste prestanem inzerovať (konverzný pomer 00,nič%). Akonáhle sa mi neoplatí zverejňovať inzeráty, tak reklamná plocha nebude (klik za $0,01). Kto nepochopí, že Adwords a Adsense je vo svojej podstate jeden systém fungujúci ako spojené nádoby, nech radšej ide do Egypta ťavy dojiť.

    Keď si taký frajer, vytiahni svoju peňaženku a prispej mne, alebo spravodaju, alebo inému tvojmu obľúbencovi cez PayPal zo svojho. Rozhadzovať cudzie peniaze to dokáže aj môj škôlkársky syn.

  10. [10] sašo, 20. marec 2007 20.48

    nerozumiem sa moc internetovým technológiám, ale internet využívam denne, pracovne,tiež sledujem spravodajstvo - čiže chodím sem v prvom rade pre informácie, teda pre obsah. Dnes už je štandardom, že kvalitná stránka musí dobre vyzerať a v prípade informačných serverov k tomu patrí aj reklama, ako takej sa nebránim - z času na čas aj na niektorú kliknem, ale čo ma vie dokonale vytočiť je okamih kedy otváram článok v elektronických novinách a obsah článku je v tej chvíli dynamicky prekrytý aj keď inak pútavou reklamou, kliknutím na reklamu sa proti mojej vôli dostávam niekam celkom inam... však to dobre poznáme - jednoducho sa vôbec nedostanem k obsahu článku ktorý som pôvodne hľadal. V tomto bode sú pre mňa viaceré riešenia, napríklad, že logicky zatvorím tak reklamné okno ako aj okno článku a informáciu napríklad googlujem na inom mieste internetu a teda v tejto chvíli sa nedá vôbec povedať že niekomu platím tým že kliknem na jeho reklamu - naopak nemám záujem ani o inzerenta a ani o stránku kde bol pôvodný článok umiestnený - takže kto tu zarába? podľa mňa nik. Načo mám potom navštevovať informačnú stránku, ktorá v záujme inzerenta pripustí blokovanie obsahu vlastnej stránky reklamou? Našťastie existuje napríklad adblock utilita, ktorá mi aspoň dá možnosť voľby... Za 10 rokov čo využívam internet je to pre mňa čím ďalej a stále viac o informáciách a kvalitnom obsahu. Pokiaľ niekto spoplatňuje obsah, viem že to isté alebo na 99% podobné nájdem bez spoplatňovania, či podmieňovania klikaním na reklamu. Howgh

  11. A tvoj názor?






Podmienky pre Váš komentár: Tlačidlo na odoslanie stlačte 1x, v texte nenadávajte, nevkladajte linky za účelom SEO, nepropagujte, Váš text musí mať zmysel, neporušujete vlastnícke práva majiteľa tejto stránky, ste pravidelný čitateľ tejto stránky, komentujete príspevok (nie erupcie Slnka) a nemýlite si komentáre s kvákacími fórami a chatom. Používajte formátovanie TEXTILE najmä na odkazy! Rozumiete tomuto poučeniu? áno, nie alebo Týmto sa pošle komentár?



funkcionalita - kto by bol spokojný s obyčajnou funkciou, ked môže mať rovno funkcionalitu? Je to dlhšie, znie to odbornejšie a dajú sa za to naúčtovať väčšie peniaze, keď posielame faktúru za nové webové stránky. Malý bullshitový slovník



Čítal som

Stručne komentované stránky, ktoré ma zaujali:

  • Den vyvlastnenia - trailer 12.26 Ked slovenska vlada bojuje proti zlym.
  • Hitlerův zákaz kouření 09.55 Ale kuřáci se stali nakaženi leprou a je to nenávist, kterou mnozí sdílejí, a která je uzákoněná státem. Není bez zajímavosti, že to byla právě nacistická strana, která zavedla nejúspěšnější moderní zákaz kouření, když Hitler (bývalý kuřák) rozhodl, že kuřáci nepředstavují ideál jeho nadřazené rasy.
  • Prečo je možne po Bratislave jazdiť 90km/hod? 07.45 Dopravnou značkou začiatok a koniec Bratislavy bolo označené územie skladajúce z mestských častí: Staré Mesto, Ružinov, Vrakuňa, Podunajské Biskupice, Nové Mesto, Rača, Karlova Ves, Dúbravka, Petržalka, (Lamač). Ostatné mestské časti: Vajnory, Devín, Devínska Nová Ves, Záhorská Bystrica, Jarovce, Rusovce, Čunovo mali začiatok a koniec obce so svojím názvom a spojovacie cesty boli územím mimo obce.
  • Apple Mac iPod iPhone » Tablet Mac se blíží! Apple odhaluje nové možnosti dotykového ovládání 17.39 Magazín Apple Insider objevil několik patentových registrací společnosti Apple, které dále prohlubují možnosti dotykového ovládání
  • Situace na silnicích očima “cucáka” 14.45 Jezdím tak, abych se nebál, kdybych potkal sám sebe
  • Európania a Taliani: Especial Bruno Bozzetto 14.34 starsie ale pobavi
  • Jak se jezdí ve Švýcarsku 14.10 Švýcaři jsou většinou kokoti. Jsou neteční a udržují si odstup od cizinců i od Švýcarů. Nebaví se mezi sebou ani na ulici, což může v někom vyvolat dojem, že jsou permanentně nasraní. Vejraj na vás blbě, protože jste přišli sníst jejich sýr, vypít jejich pivo za deset franků půllitr a osouložit jejich holky. Švýcarky jsou méně ošklivé než Němky, ale jsou většinou ploché směrem dopředu, což usnadňuje mezigenderovou komunikaci v tom smyslu, že jim Švýcaři nečumí na kozy, které nemají. Je to divná země a dál od ní.
  • New iPhone Magazine - iPhone Life | Apple iPhone School 13.14 There is a new magazine coming out soon called iPhone Life. There is a preview of the Table of Contents which include: How to rip DVDs and CDs; Celebrities and other people using the iPhone; Best iPhone Accessories; and a whole lot more. I’ve attached an image of the table of contents below.
  • Apple iPhone » 9 triků v iPhone, které možná neznáte 13.14 Rozhodl jsem se sepsat několik “skrytých” triků, které možná neznáte, v manuálech o nich není zmínka, ale budou se vám hodit.
  • Inkov vyhubila ich vlastná viera 08.51 Počiatky Inkov ležia v blízkosti ich kultúrneho centra Cuzca. Na prelome 12. a 13. storočia boli organizovaní do jedenástich občín tzv. ayllov a venovali sa pestovaniu zemiakov a chovu lám. Za necelé tri storočia sa dokázal tento rod rozšíriť na 10-tisíc ayllov a podrobiť si veľké množstvo etnických skupín.
  • Stanza - elektronické knížky na iPhonu 15.17 Jedním z poměrně pěkných řešení je Stanza. Stanza je aplikace pro iPhone, která je zdarma dostupná z App Store, a také aplikace pro počítač – podporované jsou jak Mac OS X, tak Windows XP/Vista.
  • SyncToy v2.0 08.28 Yes. Yes. Yes. Na kopirovanie zloziek je treba utilitu :-) [ide o feedovy hit, preto ma to zaujalo]
  • IT Crowd - tretia seria ziada fanusikov o vypomoc 10.08 Scénarista sitcomu IT Crowd dopsal třetí sérii a žádá čtenáře, aby mu pomohli vyšperkovat scénu. Máte svůj oblíbený programátorský vtípek? Podělte se.
  • Final Issue of Smartphone 22.47 a prechadza na iphone? Pruser


kde to ste?

príspevky

média


Čítaš Spravodaj? Klikni na Surf.sk!

WebHosting: WebServer.sk

Na také to domáce ukladanie veľkých súborov Kotuha.com

Dva šifrované gigabajty zadarmo pre vaše súkromné zálohy na mozy

Späť na obsah