Ako vytváram videá do článkov? 1/2
Skúsim stručnejšie popísať ako vytváram, strihám a finalizujem videá do článkov. V prvom rade, natočený materiál priamo z kamery (kompaktu) nepúšťam von. Už sa nesnažím o primitívny strih či plnohodnotný záznam, ktorý je zároveň finálny produkt. Každé natočené video je len zdrojom pre skutočnú tvorbu. Preto používam viacmenej tieto rady pri točení.
Technika
Dlhší čas som venoval ideálnej kamere na natáčanie. Dnes mám nakoniec dve. Kompakt Panasonic Lumix TZ-7, ktorý som pozorne vyberal s ohľadom na kvalitný záznam obrazu (a zvuku) do 720p. Nie som profík a kamera by pre mňa bola otravná hračka. No a mám iPhone 4, ktorého 720p záznam je prijateľný (zvuk je horší). V praxi vždy viem, kedy idem „točiť“ a kompakt balím so sebou. Zvyšok príležitostí obslúži iPhone.
Druhá dôležitá vec je záznam zvuku a ani otázky na „profíkov“ nič jednoznačné nenasmerovali. Takže spolieham sa na zvukovú stopu videa z kompaktu alebo na postsynchrón nahrávaný záznamníkom v iPhone 4. STOP, postsynchrón? Áno, do finálneho videa vpašujem samostatne vyhotovený záznam ZVUKU, v tomto prípade hlasu. Keď natáčam, nehovorím. To až potom. Všimli ste si hudbu na pozadí mojich videí? Tak to tam tiež natískam až dodatočne.
Klapka!
Už spomínané rady Mira Šifru sú z jeho blogu cenné zlato. Točím teda asi takto: prídem na plac, rýchlo si natočím pár sekúnd a pozriem sa na to. Poobzerám sa a naplánujem si, kde budem pri točení. Skupinky ľudí rád točím z mierneho podrepu a vytváram tak z ľudí trošku „terminátorov“ ich mohutnejším dojmom. Viem, že moja kamera netočí dobre v prítmí. Väčšinou však točím rôzne predmety a zariadenia. Tam si musím a chcem naplánovať denné svetlo. Počkám, aby mi slnko nesvietilo do okien a potom točím tú istú situáciu z dvoch uhlom aby som nakoniec vybral v počítači to lepšie.
Kompakt mi dáva šancu striedať točenie s fotením. Celkovo u jednej recenzie „čohosi“ narobím niekoľko gigabajtov materiálu. Fotím zábery zblízka, na prvý pohľad nezmyselné. Videli ste ich v recenzií tabletov, keď som si pridal hlinené prasiatka.
Točím asi takto: snažím sa zapnúť záznam niekoľko sekúnd predtým ako má začať skutočný záber a aj keď scéna končí, držím to ešte dve tri sekundy, kým to vypnem. Nemám možnosť používať klapku a ľutujem, že tú funkciu nemá môj kompakt. Spolieham sa len na poradové číslo záznamu.
Zber materiálu
V počítači si urobím zložku, nakopírujem tam surové video, fotky. Potom spustím iMovie a importujem video do neho. Zakladám vždy nový „event“. Následne mažem pamäťovú kartu.
V importovanom evente sa už nehrabem, asi by som mal mazať nepodarky, no záznamu mám obvykle tak do jednej hodiny a v iMovie mám prehľad, čo je použiteľné.
Doplnkové podklady
Často okrem pôvodného materiálu potrebujem ďalšie podklady. Oficiálne fotografie, príbuzné videozáznamy od výrobcu, či iných nezávislých autorov. Takže prebehnem Google, Youtube, občas Vimeo. Niektoré materiály použijem vo videu, iné v článku. Fotky sypem do zložky medzi ostatné.
Odkladám si odkazy na stránky s obsahom, ktorý neplánujem v mojom článku. Nevenujem sa napríklad technickým špecifikáciám a radšej na ne odkážem.
Triedenie
Fotografie rozhodne musím prejsť. Otvorím si zložku, idem na prvú, klepnem na medzerník. Nepodarok vymažem. Ak sa mi zdá použiteľná, klepnem znova medzerník, stlačím Enter a pridám k názvu čojaviem pomlčku. Potom si znovu prejdem pomlčkové fotky, porovnám s tými pred nimi a za nimi (či nie je nakoniec lepšia iná). Ak sú dve podobné pomlčkové za sebou, zruším pomlčku u horšej.
Nakoniec sa mi osvedčilo premenovať finálny výber. Pomenujem obrázky podľa toho, čo predstavujú. Nakoniec zmenšujem pre publikovanie na web. Originály ponechávam na vkladanie do iMovie, ten si to aj tak presampluje.
Zmenšovanie robím pravým tlačítkom:
Vidíte tam aj povel na uloženie do JPEG, čo sa mi hodí na výrezy screenshotov ako je tento. Potrebujem totiž previesť PNG na niečo použiteľnejšie pre fotogalériu (WordPress občas hlási problém a aj Gallery2 občas protestuje).