O Gorile – vyšiel ebook od iAdverti (recenzia)

Do predaja prišla dlho ohlasovaná kniha Gorila Toma Nicholsona napísaná na základe zatiaľ nepotvrdeného spisu SIS zo sledovania záujmových osôb (dobrá formulácia?). Tento materiál bol pred koncom roka 2011 zverejnený na internete a pôsobil ako autentický zápis odpočúvania rozhovorov politikov s predstaviteľmi finančných skupín.

Tom Nicholson: Gorila (iAdverti)

Tom Nicholson: Gorila (iAdverti)

Spomínaný spis som čítal a je teda možnosť porovnať ako sa Tomovi Nicholsonovi podarilo spracovať ho v knihe. Možno pre lepšiu autenticitu by som odporúčal čítať aj ten, v knihe sú totiž krátke citáty alebo spracované informácie.

Kniha začína celkom detektívne, už zverejnenou kapitolou, ktorá znie ako thriller. Popisuje dávnejšiu udalosť, ktorá sa stala roky pred samotnou Gorilou. Nicholson ňou chce ukázať z čoho sa vyvinuli súčasné politické pomery a vzťahy politiky.

Jeden kus knižky Gorila vo formáte epub z BookStore mám pre Vás pripravený ako darček. Sledujte spravodaj.madaj.net

Potom venuje časť pozornosti Dzurindovým vládam a snaží sa vysvetliť ako vznikli niektoré zvyklosti, ktoré dnes politici považujú za samozrejmé nevyhnutné zásahy po nástupe do vlády a parlamentu.

Osobne už nejaký čas tvrdím, že politické nominácie na odborné (a nielen) manažérske miesta rozprestreté do takej šírky sú nielen priestor pre korupciu ale sú aj choré vyústenie zvykov z 90tych rokov. Oficiálne sú zdôvodňované argumentami o tom, že ako môže vládna moc „dôverovať“ manažérom, ktorí nie sú „ich“. A tak sa rozbujnela taktika, že jeden politický manažér obratom prináša so sebou celý strapec ďalších svojich ľudí a tak sa po voľbách vlastne všetko vymieňa, kontinuita nekontinuita.

Celou knihou sa tiahne jedna myšlienka, ktorú by sme si mali osvojiť. Je ňou ďalšia absurdita a to financovanie strán podľa ich úspešnosti vo voľbách. Jednoducho sa zoberie volebný výsledok, prepočíta sa a zo štátneho rozpočtu sa im preplatia peniaze. Choré? Jasne. Lenže opäť sa na to nalepili ďalšie strapce rúk, ktoré si vyťahujú zo štátu čo ide.

Poviem svoj postoj: bez náhrady zrušiť financovanie politických strán. Žiadne peniaze z rozpočtu štátu. Politické strany už teraz zjavne aktívne pracujú na získavaní ďalších peňazí „pomimo“. Tak ich v tom nechajme, nezbavíme sa tejto snahy. Zrušme im príspevok štátu lebo ich zbytočne blokuje v ich potrebe získavať prostriedky podľa svojej potreby. Nech majú normálne účtovníctvo, priznávané príjmy, majetkové priznania.

Ako druhé žiadam, aby si poslancov v parlamente platili ich domáce politické strany. Aby nedochádzalo k situáciám ako dnes, keď odrazu neplatíme len plat poslanca ale aj jeho akési náhrady (ktoré sú väčšie ako jeho poslaný prat), akýchsi poradcov, asistentov. No a plus ešte každý z nich je akosi stranami zainteresovaný na zdvíhaní príjmov nielen svojich ale aj straníckych.

Viete, ja neverím, že korupčné aféry sú výhradne vecou snahy získavať peniaze do vlastných vrecák. Ide o stranícku politiku, využívajúcu motiváciu súkromného sektora získavať vplyv, zákazky, takže sa podvoľujú ľahko korupcií. Nemajú svedomie pretože v ich podnikoch sú na veľmi krátky čas svojich ľudí, ktorých najneskôr do štyroch rokov kopnú iní politici do zadku. Takže majú krátky čas a o to väčší tlak nevenovať sa budúcnosti.

To je situácia a konštelácia, ktorá nevyhovuje.

Časť recenzentov a komentátorov knihy bude napádať aj zaujatosť Toma Nicholsovna Mikulášom Dzurindom, ktorou knižka začína. Mám k tejto časti indiferentný postoj. Podľa mňa Nicholson trefne vystihol situáciu po doslova prevrate v roku 1998, dokonca aj trafil smer kam sa uberali politické zvyky. Možno tam pridal trošku viacej nesympatií k Dzurindovi ale to je tak všetko.

Pre nás zvonka to vyzerá, že Dzurinda sa mohol vzdať predsedníckeho postu skôr a dôstojne, dokonca s úctou. Ale čo my vieme, že?

Nakoniec sa už kniha konečne dostala k obdobiu, kam patrí spis Gorila. Tieto časti nakoniec nie sú prepisom jeho obsahu. Nie je to ani podľa poradia v Gorile. Nie je to ani komentovaný sled citátov. Nicholson sa skôr snažil uviesť obsah Gorily do kontextu. Preto ten začiatok, obdobie Mečiara a Dzurindu.

Často je vidieť, že sa snažil získať ďalšie zdroje na potvrdenie či porovnanie. Najčastejšie sú to odkazy na novinové články, priame výpovede nie sú (asi pochopiteľne) uvádzané. Pridanú hodnotu teda knižka má. Omnoho väčšiu pre tých, ktorí sa nedokázali prelúskať „surovým“ materiálom z minulého roka. Veľkú aj pre mňa, pretože môžem aj sledovať na čo Nicholson dal dôraz a čo vynechával.

Nie je možno obvyklé, aby som recenziu napísal po prečítaní polovičky knižky, netuším o druhej polovici vôbec nič a chcem ju dočítať v svojom tempe, bez tlaku na termín, ktorý práve prišiel.

Obmedzím sa na technickejšie záležitosti: knižka vyšla v papierovej forme a je už celkom iste v predaji všade možne. Okrem toho sa vydavateľstvo iAdverti zaslúžilo o vydanie v elektronickej podobe. Jej existenciu som už oznámil a narýchlo aj popísal jej formu. Je to klasický epub s klasickým prístupom v BookStore (nájdete, kliknutím kúpite a máte to v čítačke iBooks). K dispozícií by mala byť aj v Amazone.

Sadzba knihy je slušná, občas som natrafil na výnimočné chyby na úrovni nadbytočných čiarok a podobne. Vyslovené sadzačské prehrešky knižka nemá. Drobnosť je len v názvoch kapitol, kde je použitá grafika s prechodom z bielej, čo v inverznom zobrazení pôsobí trošku mimo. Ak mám pridať pozorovanie naviac, tak je to rozsah poznámok pod čiarou. Tie sú rozsiahle ale vadí mi na nich maličké písmo. Musel som si dosť zväčšiť celý text, aby som ich bez únavy prečítal.

Najväčším problémom je odporučiť knižku. Z pozície nadšenca „aha, ďalšia knižka a po slovensky“ určite áno. Ak na to pozerám ako fanúšik istého žánru, tak nemá to dej, nikam to nesmeruje, je to len rozprávanie, vyťahovanie faktov, informácií, článkov a nimi obkrúcaný obsah spisu Gorila. Ak vás rozčúlil samotný spis, tak knižka vám to len pripomenie. Z pohľadu človeka, ktorý neustále vysvetľuje ostatným ako naivní sú, je možno Gorila učebnica na samostatné doštudovanie. Zároveň však nie je učebnicou ako robiť popisované veci ani ako sa vyhnúť chybám pri ich robení. Do tohto Nicholson aj tak až tak nevidí.

všetci s Kindle, Wooky a ďalšími čítačkami si môžu knižku kúpiť v Amazone
Elektronickú knižku pre svoje iOS zariadenie môžete mať už dnes. Darujem Vám ho a na tejto stránke sú aj podrobnosti.

[appstore id=“543210598″]